Paski ozdobne do felg motocyklowych 

Samoprzylepne paski ozdobne na felgi wzbogacają motocykl o świeży akcent kolorystyczny, uwydatniają kontury, podkreślają kształty i z niewielkimi nakładami sprawiają, że pojazd nabiera bardziej indywidualnego charakteru. 

Paski ozdobne do felg motocyklowych

Naklejanie pasków ozdobnych na felgi

Samoprzylepne paski ozdobne (na felgi) wzbogacają pojazd o świeży akcent kolorystyczny, uwydatniają kontury, ożywiają nudne kształty lub z niewielkimi nakładami finansowymi sprawiają, że pojazd nabiera bardziej indywidualnego charakteru. Efekt świetlny przyczynia się przy tym do zwiększenia widoczności pojazdu w ruchu drogowym, zwiększając tym samym bezpieczeństwo bierne. Paski ozdobne do felg są dostępne jako niedrogie paski ciągłe nakładane na krawędź felgi za pomocą małego narzędzia montażowego (aplikatora) lub jako gotowe wyprofilowane naklejki. Nakładanie paska ciągłego wymaga nieco więcej zdolności manualnych, ale taki pasek np. pasuje lepiej wizualnie do pojazdów o klasycznym charakterze, może być również używany do zwiększania atrakcyjności innych powierzchni na motocyklu. Ze względu na swoją stylistykę wyprofilowane naklejki nadają się przede wszystkim do motocykli sportowych.

Niezbędnym warunkiem dla uzyskania dobrego rezultatu prac jest niezbyt niska temperatura otoczenia, albowiem zimno sprawia, że pasek samoprzylepny traci swoją elastyczność. Dlatego nie należy pracować w temperaturze poniżej 15°C. W celu zwiększenia elastyczności paska samoprzylepnego można również trochę go podgrzać przy kaloryferze.

Nakładanie paska nie wymaga demontażu koła, jeśli pojazd zostanie podniesiony w taki sposób, aby obracanie danym kołem było możliwe. Odpowiedni podnośnik warsztatowy na przód i tył zapewnia stabilne ustawienie (porada „zrób to sam” „Wiedza podstawowa o podnośnikach”). Oczywiście optymalnym rozwiązaniem jest dostęp do podnośnika z platformą, na której motocykl znajduje się na komfortowej wysokości roboczej. Do prac należy dysponować czystym podłożem, w ostateczności można również wykorzystać duży kawałek tektury lub dywan.


Wariant 1: nakładanie paska ciągłego – tak wiec idzie

Wariant 1 – Krok 1: czyszczenie i dokładne odtłuszczanie felgi

Wariant 1 – Krok 1: czyszczenie i dokładne odtłuszczanie felgi 

01 – Czyszczenie i dokładne odtłuszczanie felgi

Aby zapewnić dobrą przyczepność paska, podłoże musi być całkowicie czyste i pozbawione tłuszczu. Dlatego musi zostać starannie wyczyszczone, najlepiej środkiem do czyszczenia hamulców, zestawem ścierek do czyszczenia FOLIATEC lub preparatem do usuwania silikonu. Jeśli na podłożu znajduje się lakier nałożony przez hobbystę (np. z użyciem lakieru w aerozolu), najpierw sprawdź ostrożnie w nieco mniej widocznym miejscu, czy można go wycierać środkiem do czyszczenia hamulców lub preparatem do usuwania silikonu, nie powodując przy tym rozpuszczenia farby. W ostateczności czyszczenie można wykonać środkiem do czyszczenia motocykla lub wodą z mydłem. Zwracaj uwagę na to, aby całkowicie usunąć resztki smaru do łańcuchów – dotyczy to w szczególności tylnego koła.


Wariant 1 – Krok 2: doginanie szyny prowadzącej aplikatora odpowiednio do felgi

Wariant 1 – Krok 2: doginanie szyny prowadzącej aplikatora odpowiednio do felgi

02 – Ponownie zagiąć szynę prowadzącą

Teraz weź do ręki aplikator i przyłóż go na próbę do krawędzi felgi. Szyna prowadząca jest doginana – jak pokazano na ilustracji – w taki sposób, aby całkowicie przylegała do łoża felgi, podczas gdy aplikator pokrywa się z krawędzią felgi.


Wariant 1 – Krok 3: wsuwanie paska samoprzylepnego do wąskiej szczeliny

Wariant 1 – Krok 3: wsuwanie paska samoprzylepnego do wąskiej szczeliny

03 – Nawlekanie taśmy klejącej

Rozwiń ok. 1,5 m paska samoprzylepnego z rolki. Trzymaj aplikator w taki sposób, aby szyna prowadząca była skierowana w górę do Ciebie, następnie wprowadź pasek samoprzylepny od prawej strony do wąskiej szczeliny w taki sposób, aby kolorowa strona paska była skierowana w górę, a zakryta strona z klejem w dół.


Wariant 1 – Krok 4: ściąganie paska ochronnego i wprowadzanie przez szeroką szczelinę

Wariant 1 – Krok 4: ściąganie paska ochronnego i wprowadzanie przez szeroką szczelinę

04 – Oderwać się

Ściągnij kawałek paska ochronnego z powierzchni klejącej i wprowadź pasek do szerokiej szczeliny aplikatora. Sam pasek samoprzylepny jest prowadzony wokół krawędzi.


Wariant 1 – Krok 5: obracanie kołem w celu przyklejenia paska

Wariant 1 – Krok 5: obracanie kołem w celu przyklejenia paska

05 – Nawlekanie taśmy klejącej

Narzędzie jest teraz gotowe do użycia i można przykleić pasek samoprzylepny do krawędzi felgi. W tym celu pasek jest ciasno przykładany do łoża felgi za pomocą szyny prowadzącej i dociskany do krawędzi felgi. Teraz powolne obracanie koła umożliwia równomierne nakładanie taśmy klejącej na krawędź felgi za pośrednictwem utrzymywanego cały czas na swoim miejscu aplikatora. Każdy ostatnio przyklejony fragment należy przy tym dociskać kciukiem.


Wariant 1 – Krok 6: odcinanie paska z nakładką

Wariant 1 – Krok 6: odcinanie paska z nakładką

06 – Odciąć zachodzący na siebie pasek

Jeśli pasek został przyklejony do krawędzi felgi na całym jej obwodzie, należy równo obciąć go nożyczkami pod kątem prostym, zostawiając niewielką zakładkę.


Wariant 1 – Krok 7: przyklejanie paska po drugiej stronie felgi w ten sam sposób

Wariant 1 – Krok 7: przyklejanie paska po drugiej stronie felgi w ten sam sposób

07 – Przykleić po drugiej stronie obręczy

Za pomocą owiniętej wokół palca wskazującego ściereczki z mikrofibry trzeba raz jeszcze naprawdę mocno docisnąć pasek do podłoża na całym obwodzie felgi. Pasek został w ten sposób przyklejony po jednej stronie felgi, po drugiej stronie należy postępować analogicznie.


Wariant 1 – Krok 8: pasek umożliwia także upiększanie innych elementów pojazdu

Wariant 1 – Krok 8: pasek umożliwia także upiększanie innych elementów pojazdu

08 – Ozdabianie innych części pojazdu

Oczywiście za pomocą kolorowego paska samoprzylepnego można również zwiększać atrakcyjność innych miejsc na motocyklu.


Nasza rekomendacja


Wariant 2: nakładanie wyprofilowanej naklejki – tak wiec idzie

Jak już opisano wcześniej, pojazd musi zostać podniesiony w taki sposób, aby można było obracać danym kołem, a felgi muszą być całkowicie czyste i pozbawione tłuszczu. Również i w tym przypadku wymagana jest temperatura otoczenia wynosząca co najmniej 15°C. Konieczne jest również czyste podłoże. Naklejka na felgę musi pasować zgodnie z opisem produktu do średnicy felgi.

Wariant 2 – Krok 1: rozcinanie segmentów naklejki

Wariant 2 – Krok 1: rozcinanie segmentów naklejki

01 – Rozcinanie segmentów naklejki

Najpierw musisz starannie rozciąć nożyczkami segmenty naklejki. Naklejka jest wyposażona w przezroczystą warstwę wierzchnią i folię ochronną po stronie z klejem. Na jeden bok felgi przypadają 3 segmenty.


Wariant 2 – Krok 2, ilustr. 1: nakładanie pierwszego segmentu, ściąganie folii i przyklejanie

Wariant 2 – Krok 2, ilustr. 1: nakładanie pierwszego segmentu, ściąganie folii i przyklejanie

02 – Nakładanie pierwszego segmentu, ściąganie folii i przyklejanie

Weź jeden segment do ręki i unieś nieznacznie folię ochronną na powierzchni klejącej. Nałóż segment na środku krawędzi felgi ze skierowaną w jej stronę powierzchnią klejącą.

Wariant 2 – Krok 2, ilustr. 2: mocne dociskanie naklejki...

Wariant 2 – Krok 2, ilustr. 2: mocne dociskanie naklejki...

Teraz przyklejaj pasek coraz dalej, ściągając kawałek paska ochronnego z powierzchni klejącej i dociskając naklejkę na środku krawędzi felgi.


Wariant 2 – Krok 3: ... i ściąganie przezroczystej folii

Wariant 2 – Krok 3: ... i ściąganie przezroczystej folii

03 – śąganie przezroczystej folii

Po przyklejeniu całego segmentu raz jeszcze mocno dociśnij go za pomocą owiniętej wokół palca wskazującego ściereczki z mikrofibry. Potem powoli ściągnij z powierzchni przezroczystą folię ochronną.


Wariant 2 – Krok 4: mierzenie i zaznaczanie odstępu do następnego segmentu

Wariant 2 – Krok 4: mierzenie i zaznaczanie odstępu do następnego segmentu

04 – Zmierzyć i oznaczyć odcinek

Teraz odpowiednio do znajdujących się na opakowaniu informacji dotyczących rozmiaru Twojej felgi zaznacz odstęp do kolejnych segmentów naklejki po prawej i lewej stronie już przyklejonego fragmentu. Użyj do tego celu kawałka folii ochronnej lub zrób kreskę kredą.


Wariant 2 – Krok 5: czy wszystkie odstępy są prawidłowe?

Wariant 2 – Krok 5: czy wszystkie odstępy są prawidłowe?

05 – Czy wszystkie odstępy są prawidłowe?

Przyłóż oba pozostałe segmenty na próbę do krawędzi felgi. Czy wszystkie odstępy są prawidłowe? Jeśli tak, możesz przykleić segmenty w opisany wcześniej sposób.

W rezultacie otrzymujesz atrakcyjną wizualnie felgę motocyklową o sportowym charakterze.

Wskazówka: aby zwiększyć przyczepność, podgrzej felgi i paski ozdobne suszarką do włosów.


Dodatkowe porady dla prawdziwych majsterkowiczów

Lubisz zwracać na siebie uwagę? Zawsze!

Widoczność motocyklisty w ruchu drogowym ma żywotne znaczenie. W związku z tym całkiem logicznym i szczególnie godnym polecenia rozwiązaniem jest nakładanie na przykład odblaskowej taśmy klejącej na elementy bagażu. Albo i na elementy owiewek. Można również stosować świecące lub jaskrawe kolory, aby zwiększyć swoją widoczność.

Nie daj żadnej szansy brudowi: musi być czysto!

Gdziekolwiek pracujesz (ulica, kąt w garażu, warsztat), zwracaj szczególną uwagę na czyste otoczenie swojego miejsca pracy. Dlaczego? Zdarzyło Ci się już kiedyś podejmować mozolną próbę wydobycia grudek brudu, które wpadły do silnika, skrzyni biegów lub gdziekolwiek indziej? Ta czynność jest irytująca, trudna i trwa wiecznie!

Jeśli śruba nie jest skora do współpracy

W przypadku zablokowanych połączeń śrubowych dwie rzeczy są lepsze od brutalnej siły: olej lub olej w aerozolu taki jak WD-40 albo Ballistol oraz… cierpliwość! Dużo cierpliwości. I nie mówimy tutaj o minutach, lecz raczej o godzinach. Najlepiej o całej nocy lub jeszcze dłużej. Daj olejom szansę na zadziałanie. Przekonasz się: to się uda!

Na pewno Loctite

Gdy mowa jest o zabezpieczaniu śrub w silniku, to Loctite jest odpowiednim środkiem do tego zadania. Jednakże są dostępne dwa rodzaje: o średniej wytrzymałości (Loctite 243; demontaż przy użyciu zwykłych narzędzi) i wysokiej wytrzymałości (Loctite 2701; utrudniony demontaż przy użyciu zwykłych narzędzi, wymaga nagrzewania). Dlatego sięgaj zawsze tylko po ten rodzaj, który jest zalecany w podręczniku warsztatowym lub przez producenta.

Smarowanie już dziś było?

„Smarowanie jest ważne, smarowanie to istotna część interesu!” – tak mawiał już stary szef mafii. Ta zasada dotyczy również nas motocyklistów, gdyż dźwignie też wymagają regularnego smarowania. Są one zazwyczaj utrzymywane w osprzęcie za pomocą sworzni przegubowych. W tym przypadku brak smarowania oznacza „tarcie” metalu o metal, co wkrótce doprowadzi do kołysania dźwigni. Dźwignie hydrauliczne ślizgają się natomiast na tłoku pompy i aby wszystko przebiegało tutaj gładko, musisz stosować suchy smar (grafit; żadnego oleju ani smaru). W przypadku cięgien Bowdena należy zwracać uwagę na to, aby głowice mogły obracać się w mocowaniach, jeśli tak nie jest: smarujemy!


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.