Mycie i pielęgnacja motocykla 

Świeżo wyczyszczony motocykl to przyjemny widok, zwłaszcza gdy wcześniejsze mycie motocykla przebiega wyjątkowo sprawnie dzięki odpowiednim produktom do pielęgnacji. 

Mycie i pielęgnacja motocykla

Kontrola motocykla podczas mycia

Bądźmy szczerzy: kogo nie cieszy możliwość wzbudzania podziwu obok świeżo wyszorowanego motocykla po zakończonym myciu? Przekonaj się, że czyszczenie i pielęgnowanie motocykla z naszymi produktami może nie tylko przebiegać sprawnie, lecz również sprawiać przyjemność – jeśli tylko zwrócisz uwagę na kilka rzeczy...

W przypadku regularnej pielęgnacji pojazdu chodzi o wiele więcej niż tylko o samo utrzymanie zadowalającego wyglądu. Doświadczony motocyklista zawsze wykorzystuje tę sposobność do przekonania się o świetnym stanie technicznym swojego „rumaka”. Naturalnie obejmuje to również kontrolę głębokości bieżnika i ciśnienia w oponach, dostatecznej grubości klocków hamulcowych oraz naprężenia łańcucha napędowego. Czy na silniku można zauważyć nieszczelności? Czy przewody są poprzecierane? Czy na chromowanych częściach powstaje korozja nalotowa lub na silniku pojawiają się wykwity? Czy jakaś nakładka montażowa zaczyna powoli pękać pod wpływem wibracji? Czy wszystkie śruby są mocno dokręcone? Czy akumulator wymaga uzupełnienia wody demineralizowanej (nie dotyczy akumulatorów bezobsługowych)? Czy całe oświetlenie działa? Czy poziomy oleju i płynu chłodniczego są prawidłowe? Lepiej się temu przyjrzyj!

Do dokładnego czyszczenia z użyciem wody i środka czyszczącego musisz znaleźć odpowiednie miejsce do mycia, np. na stacji benzynowej lub w myjni, ponieważ mycie pojazdów w ogródku babci lub na ulicy nie jest dozwolone. Nie pracuj w pełnym słońcu ani – jeśli to możliwe – na piaszczystym podłożu.  

Jeżeli korzystasz z myjki parowej, zachowuj dostateczny odstęp i nie kieruj strumienia bezpośrednio na łożyska, ponieważ spowoduje to wypychanie smaru. Również złącza wtykowe instalacji elektrycznej pojazdu zareagują prądami pełzającymi lub uszkodzeniem styków na potraktowanie ich wodą pod dużym ciśnieniem.

Uwaga: przed myciem należy poczekać na ostygnięcie motocykla.


Przygotowanie i czyszczenie – tak wiec idzie

Krok 1: prysznic z użyciem środka czyszczącego w żelu

Krok 1: prysznic z użyciem środka czyszczącego w żelu

01 – Żel do czyszczenia

Najpierw dokładnie spryskaj motocykl za pomocą dobrego środka czyszczącego. Optymalne rozwiązanie stanowią tutaj środki czyszczące w postaci żelu, gdyż utrzymują się na pionowych powierzchniach i natychmiast z nich nie skapują. Znakomitym i sprawdzonym kandydatem jest żelowy środek czyszczący firmy PROCYCLE. Szczególnie intensywnie należy zwilżać silnie zabrudzone miejsca na tylnym kole lub silniku. Rozpylacz z pompą ciśnieniową firmy PROCYCLE wielokrotnie udowodnił swoją użyteczność jako wyjątkowo szybki i dokładny pomocnik. A na koniec musisz poczekać na zadziałanie środka czyszczącego zgodnie z instrukcją użytkowania.


Krok 2: mycie gąbką

Krok 2: mycie gąbką

02 – Mycie gąbką

Teraz weź wiadro pełne wody oraz gąbkę i dokładnie wyczyść maszynę. Nie zapominaj przy tym o zakrytych zakamarkach. Nie używaj nadmiernego nacisku, gdyż w przeciwnym razie mogą powstać zarysowania.


Krok 3: środek do usuwania owadów, szczotka blokowa i szczotki specjalne

Krok 3: środek do usuwania owadów, szczotka blokowa i szczotki specjalne

03 – Preparat do usuwania owadów i szczotki specjalne

Zastosowanie środka do usuwania owadów pozwala na łatwiejsze usuwanie uporczywych zabrudzeń w postaci owadów na reflektorze lub szybie turystycznej. Trudno dostępne obszary na silniku (żebra) lub dźwignię zwrotną zawieszenia koła tylnego można w razie potrzeby wyczyścić za pomocą szczotki. Do czyszczenia bardzo mocno zabrudzonych „żeber” oraz trudno dostępnych miejsc lub szczelin polecamy zestaw szczotek do pielęgnacji firmy PROCYCLE. Tych szczotek nie należy jednak stosować do czyszczenia chromowanych części ani delikatnego lakieru na zbiorniku paliwa, panelach bocznych i owiewce!

Gąbkę i szczotki często płucz w wiadrze, tak aby nie dać cząsteczkom piasku szansy na zarysowanie powierzchni.


Krok 4: ewentualne szorowanie obręczy kół

Krok 4: ewentualne szorowanie obręczy kół

04 – Szorowanie felg

Teraz w razie potrzeby przechodzisz do czyszczenia obręczy kół. Uporczywemu brudowi możesz dobrać się do skóry z użyciem specjalnego środek do czyszczenia obręczy kół firmy PROCYCLE. Wtedy sięgasz ponownie po szczotkę. Oczywiście tylko wtedy, gdy obręcze kół nie są chromowane.

W tym samym czasie możesz rzucić okiem na tarcze hamulcowe. Jeśli są mocno zabrudzone, wskazane jest zastosowanie środka do czyszczenia hamulców firmy PROCYCLE.


Krok 5: dokładne spryskiwanie sporą ilością czystej wody

Krok 5: dokładne spryskiwanie sporą ilością czystej wody

05 – Spryskiwanie czystą wodą

Na koniec trzeba usunąć z motocykla wszelkie pozostałości po czyszczeniu, używając do tego celu węża i sporej ilości czystej wody. Obfitego spłukiwania wymagają przede wszystkim części aluminiowe bez powłoki ochronnej oraz śruby, gdyż nawet bardzo łagodny środek czyszczący doprowadzi na dłuższą metę do ich uszkodzenia.


Krok 6: dokładne wycieranie do sucha, co zapobiega powstawaniu plam po wodzie

Krok 6: dokładne wycieranie do sucha, co zapobiega powstawaniu plam po wodzie

06 – Wycieranie do sucha

Jeśli wszystkie części zostały dokładnie opłukane, trzeba wytrzeć je do sucha za pomocą skórzanej ścierki. Pozwala to na uniknięcie smug oraz plam po wodzie. Skórzaną ścierkę należy od czasu do czasu wypłukać w czystej wodzie i dokładnie wykręcić.


Krok 7, ilustr. 1: wosk do polerowania zapewnia prawdziwie olśniewający połysk

Krok 7, ilustr. 1: wosk do polerowania zapewnia prawdziwie olśniewający połysk

07 – Wosk do polerowania i ściereczki z włókniny

W przypadku części lakierowanych wskazane jest nałożenie zawierającego wosk środka do pielęgnacji lakierów, który nie tylko zapewni doskonały połysk, lecz również ochronę lakieru przed wpływem środowiska. Praktyczne są środki, które równocześnie czyszczą. Za pomocą takich środków można np. wytrzeć do czysta obszar pod kanapą motocyklową lub zbiornikiem paliwa. Duże powierzchnie doskonale nadają się do obróbki specjalnymi nakładkami do polerowania.

Jeśli na lakierze pojawiły się zarysowania, zalecamy zastosowanie specjalnej pasty do polerowania, np. preparatu S100 do polerowania lakierów i tworzyw sztucznych. Preparat zawiera drobne cząsteczki ścierne, które umożliwiają wypolerowanie zarysowań. Natomiast w przypadku mniejszych zadrapań na lakierze pasta S100 do polerowania zarysowań może często okazać się ostatnią deską ratunku przed kosztowną wizytą u lakiernika. Zawierający wosk środek do pielęgnacji nie zaszkodzi również chromowanym powierzchniom ani „gołemu” metalowi, jednakże pod warunkiem, że powierzchnie te nie osiągają wysokich temperatur. Taki środek zapewnia ochronę przed rdzą i sprawia, że woda spływa w postaci kropel.

Krok 7, ilustr. 2: ścierki z włókniny do usuwania zarysowań powstałych w trakcie polerowania

Krok 7, ilustr. 2: ścierki z włókniny do usuwania zarysowań powstałych w trakcie polerowania  

Mlecznobiałe pasty do polerowania często nie nadają się do do surowych, lekko chropowatych części z plastiku. Mogą pozostawiać w zagłębieniach brzydkie, białawe resztki, których nie da się już później usunąć.

Jeżeli pasta przyschnęła przez ok. 10 minut, należy ją spolerować za pomocą bardzo miękkiej, czystej ścierki lub specjalnej włókniny. Polerować należy zawsze małe powierzchnie, w miarę możliwości w kierunku wzdłużnym i bez ruchów okrężnych – to łagodniejsza metoda!


Krok 8: pielęgnacja tworzyw sztucznych z głęboką pielęgnacją – ale nie do podnóżków ani kanapy motocyklowej

Krok 8: pielęgnacja tworzyw sztucznych z głęboką pielęgnacją – ale nie do podnóżków ani kanapy motocyklowej

08 – Pielęgnacja tworzyw sztucznych z głęboką pielęgnacją

Nielakierowane części z tworzyw sztucznych nacierasz specjalnym środkiem do pielęgnacji tworzyw sztucznych (np. środkiem do głębokiej pielęgnacji tworzyw sztucznych firmy PROCYCLE). Ten preparat zapewnia ochronę przed wysuszaniem powodowanym przez światło słoneczne i wpływy środowiska.


Krok 9: pielęgnacja kanapy motocyklowej

Krok 9: pielęgnacja kanapy motocyklowej

09 – Pielęgnacja kanapy

Natomiast winylowa lub skórzana kanapa motocyklowa bez szemrania podda się czyszczeniu z użyciem środka S100 do pielęgnacji kanap motocyklowych.

Uwaga: nie stosuj preparatów do pielęgnacji tworzyw sztucznych – po ich zastosowaniu kanapa stałaby się gładka i śliska!


Krok 10, ilustr. 1: przywracanie blasku częściom chromowanym i aluminiowym...

Krok 10, ilustr. 1: przywracanie blasku częściom chromowanym i aluminiowym...

10 – Pielęgnacja części chromowanych i aluminiowych

Bardzo skuteczną pielęgnację takich części chromowanych jak (zwłaszcza zwietrzałe) tłumiki końcowe można zapewnić za pomocą waty polerskiej NEVR-DULL lub pasty do polerowania chromu firmy PROCYCLE. Nie zapomnij przy tym o rurach widelca, gdyż przyklejone do nich zabrudzenia mogą powodować uszkodzenia uszczelek widelca podczas jego uginania.

Krok 10, ilustr. 2: ... w taki czy inny sposób

Krok 10, ilustr. 2: ... w taki czy inny sposób

Blask chromowanych części z powierzchownymi plamami rdzy lub odbarwionej stali nierdzewnej można przywrócić za pomocą pasty polerskiej do metalu Autosol. Surowe, polerowane aluminium zyskuje fantastyczny połysk po pielęgnacji środkiem Alu-Magic, którego intensywne zastosowanie sprawia, że połysk ten niemal równa się blaskowi chromu. Wyżej wymienione preparaty, podobnie jak pasta do polerowania, muszą najpierw trochę przyschnąć, po czym przystępuje się do ich wypolerowania.


Krok 11: olej wielofunkcyjny do łbów śrub przeciwdziała korozji aluminium oraz zapewnia smarowanie przegubów i dźwigni

Krok 11: olej wielofunkcyjny do łbów śrub przeciwdziała korozji aluminium oraz zapewnia smarowanie przegubów i dźwigni

11 – Olej wielofunkcyjny do łbów śrub

Lakierowanym częściom silnika należy zapewnić ochronę przed korozją aluminium za pośrednictwem niewielkiej ilości oleju wielofunkcyjnego (np. WD-40). Do tego zadania nie nadają się produkty zawierające wosk. Pod wpływem wydzielanego przez silnik ciepła mogą na dłuższą metę stanowić przyczynę żółtawych odbarwień. Cienka warstwa ochronna jest również dobrym pomysłem w przypadku obudowy gaźnika, łbów śrub oraz innych ocynkowanych części. Preparatu WD-40 warto również użyć do nasmarowania przegubów, dźwigni zmiany biegów oraz hamulca. A od czasu do czasu wskazane jest również smarowanie cięgien Bowdena na kierownicy. Nie wolno smarować nowoczesnych cięgien teflonowych olejem, do tego celu należy stosować spray do cięgien Bowdena firmy PROCYCLE.


Krok 12: ewentualne czyszczenie łańcucha

Krok 12: ewentualne czyszczenie łańcucha

12 – Czyszczenie łańcucha

Jeśli łańcuch jest bardzo brudny, zalecamy zastosowanie środka do czyszczenia łańcuchów. Nie spryskuj nim obręczy kół ani opon – w końcu dopiero co zostały wyczyszczone. Najlepiej będzie, jak zastosujesz odpowiednią podkładkę, aby nie zabrudzić podłoża.


Krok 13: smarowanie łańcucha

Krok 13: smarowanie łańcucha

13 – Smarowanie łańcucha

Przed przystąpieniem do smarowania łańcucha upewnij się, że jest suchy. Na koniec spryskaj łańcuch typu O-, X- lub Z-ring cienką warstwą sprayu do łańcuchów. Staraj się celować w jego wewnętrzną stronę, wtedy smar pozostanie na nim dłużej i nie zostanie odwirowany od razu w trakcie pierwszej jazdy. Nie spryskuj obręczy koła ani opony. Ale jeśli już zdarzy Ci się spudłować, smar możesz łatwo usunąć za pomocą środka do czyszczenia hamulców i ścierki.

Uwaga: nie wyjeżdżaj przed całkowitym odparowaniem środka do czyszczenia hamulców.


Ważne: Luz łańcucha jest zazwyczaj sprawdzany w pozycji siedzącej na motocyklu. Zwis musi mieć szerokość ok. dwóch palców przy obciążonym motocyklu z ugiętym zawieszeniem. Na koniec należy sprawdzić, czy wszystkie pozostałości po czyszczeniu, spray do łańcuchów oraz inne środki smarowe i pielęgnacyjne zostały usunięte z opon, manetek gumowych, podnóżków oraz tarcz hamulcowych. Jeśli pojazd był pielęgnowany w garażu, warto wyprowadzić swoją maszynę na światło słoneczne i sprawdzić, czy coś nie zostało pominięte.


Dodatkowe porady dla prawdziwych majsterkowiczów

Usuwanie naklejek

Jeśli chcesz bez śladu usunąć niechciane naklejki, musisz ostrożnie (!) oderwać folię nośną, używając do tego celu opalarki na gorące (!) powietrze. Jeśli po naklejce zostaną resztki kleju, nasmaruj i namocz je olejem (może to być nawet olej jadalny) lub preparatem WD-40, a następnie zetrzyj. Powtarzaj te czynności tak długo, aż wszystkie resztki kleju zostaną usunięte.


Nasza rekomendacja


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.