Remont gaźników 

Obecnie gaźniki można znaleźć jedynie w motocyklach, które mają już swoje lata. Tym ważniejsza dla ich kierowców jest kwestia pielęgnacji gaźników. 

Remont gaźników

Gaźniki jako przyczyna usterki

Jeśli gaźniki zamiast prawidłowej mieszanki zapewniają jedynie rozczarowanie, nadeszła pora na remont układu przygotowania mieszanki. Jeśli Twój układ zapłonowy jest w doskonałym stanie, a mimo to musisz nieustannie borykać się z nierówną pracą silnika, słabymi osiągami oraz kiepską charakterystyką rozruchu, przyczyny trzeba szukać w gaźnikach. Tak samo jest wtedy, gdy Twoje gaźniki ciągle się przelewają lub po prostu nie pracują pomimo prawidłowego zasilania paliwem – to również symptomy wskazujące na uszkodzone zawory iglicowe gaźnika lub zabrudzone wnętrza gaźników. Takie usterki powstają najczęściej wtedy, gdy paliwo znajdujące się w komorach pływakowych nie zostało spuszczone na czas przerwy zimowej.

W takiej sytuacji staranne czyszczenie wnętrza, kilka gumowych pierścieni i nowy zawór iglicowy gaźnika mogą przynieść cudowne efekty. Co prawda późniejsza synchronizacja nie jest bezwzględnie wymagana, o ile gaźniki nie zostały rozdzielone, ale lepiej dmuchać na zimne. Jednakże synchronizacja gaźników stanowi rozsądne rozwiązanie jedynie wtedy, gdy zawory są precyzyjnie wyregulowane, a kompresja, świece zapłonowe, przewody zapłonowe itd. oraz ustawienie punktu zapłonu są bez zarzutu.

Każda osoba, która chciałaby poddać swój motocykl niewielkiemu tuningowi, może przy okazji remontu gaźników zamontować dodatkowy zestaw Dynojet. Taki zestaw pozwala całkiem nieźle uporać się z niektórymi „fabrycznymi” dziurami w przyspieszeniu. Polepszenie kultury pracy oraz równomierniejsze przyspieszenie to efekty potwierdzane przez branżową prasę specjalistyczną. Ale zestaw Dynojet to również znaczne ułatwienie dla tych osób, które muszą dostosować swoje gaźniki ze względu na otwarty układ wydechowy, zmieniony filtr powietrza lub tym podobne czynności związane z tuningiem. Te zestawy, które są projektowane na hamowni specjalnie do każdego poszczególnego modelu motocykla, obejmują właściwie wszystko, co jest potrzebne do wzbogacania mieszanki. Dostępne są różne poziomy tuningu, skompletowane do silników fabrycznych lub silników z rozwierconymi cylindrami z ostrymi wałkami rozrządu itd. Częstokroć odczuwalny przyrost mocy i poprawę kulturę pracy można zauważyć już w przypadku pojazdu seryjnego z oryginalnym filtrem powietrza. Ale ostateczne prace związane z synchronizacją na pojeździe mogą okazać się stosunkowo czasochłonne, ponieważ każdy zestaw różne rozmiary dysz do wyboru.


Remont gaźników motocyklowych – tak wiec idzie

Krok 1: odsłanianie gaźników

Krok 1: odsłanianie gaźników

01 – Odsłanianie gaźników

W zależności od typu motocykla należy najpierw odsłonić układ gaźnikowy. Niemal zawsze trzeba zdemontować kanapę motocyklową, zbiornik paliwa oraz pokrywy boczne, aby uzyskać dostęp do obudowy filtra powietrza, która musi zostać wyjęta lub przynajmniej cofnięta. Gdy już uporasz się z wyjęciem tej nieforemnej skrzynki, z faktycznym demontażem gaźników poradzisz sobie w mgnieniu oka. Koniecznie zwracaj uwagę na położenie i pozycję montażu węży podciśnieniowych, aby potem wszystko znalazło się na swoim miejscu. W razie wątpliwości wskazane jest oznaczenie węży i odpowiednich przyłączy, aby całkowicie wykluczyć możliwość pomyłki. Ewentualnie wykonaj zdjęcie smartfonem. W następnej kolejności są usuwane cięgna gazu oraz cięgno ssania. Aby nie dopuścić do niekontrolowanego wycieku paliwa ze zdemontowanych gaźników, zalecamy ich wcześniejsze opróżnienie za pośrednictwem śrub spustowych (przy ostygniętym silniku), gdy są jeszcze zamontowane. Przy czym należy koniecznie zapewnić dostateczną wentylację pomieszczenia i w żadnym razie nie wolno używać otwartego ognia (niebezpieczeństwo wybuchu!).


Krok 2: demontaż gaźników

Krok 2: demontaż gaźników

02 – Demontaż gaźników

Jeśli gaźniki są już zamocowane tylko w króćcach ssących, należy zwolnić obejmy i ściągnąć układ gaźnikowy.


Krok 3: kontrola gumowych króćców ssących

Krok 3: kontrola gumowych króćców ssących

03 – Ansauggummis prüfen

Od razu przyjrzyj się dokładniej gumowym króćcom ssącym. Jeśli są porowate, popękane lub twarde jak kamień, muszą zostać wymienione, gdyż to właśnie one są najczęstszą przyczyną strzelania w gaźniku ze względu na dopływ niepożądanego fałszywego powietrza. Gumowe króćce ssące, które są znacznie korzystniejsze cenowo od króćców oryginalnych, są oferowane przez poddostawców i branżę wyposażenia dodatkowego i są oferowane do różnych skuterów na stronie www.louis.pl.


Krok 4: czyszczenie gaźników z zewnątrz

Krok 4: czyszczenie gaźników z zewnątrz

04 – Czyszczenie gaźników z zewnątrz

Zanim przejdziemy do wnętrza, najpierw czyścimy gaźniki z zewnątrz, aby do środka nie mogły dostać się zabrudzenia. Usuwanie zabrudzeń staje się łatwe z użyciem środka PROCYCLE w sprayu do czyszczenia gaźników. Bardzo pomocnym narzędziem jest szczotka.


Krok 5: odkręcanie komór pływakowych

Krok 5: odkręcanie komór pływakowych

05 – Odkręcanie komór pływakowych

Jeżeli gaźniki zostały wyczyszczone z zewnątrz, można przystąpić do demontażu komór pływakowych. Nie jest to praca, która powinna być wykonywana na podłodze garażu. Przygotuj dużą, rozpostartą, czystą ścierkę, aby odkładać na niej zdemontowane części. Większość zamontowanych małych śrub z gniazdem krzyżowym z japońskiego żelaza technicznego może być wykręcana jedynie za pomocą dokładnie pasującego wkrętaka (Japan Industry Standard), ponieważ w przeciwny razie dojdzie do ich wyrobienia (zastosowanie miękkich śrub ma sens, gdyż korpusy gaźników też nie są zbyt twarde...).

Bardzo pomocnym rozwiązaniem może być wcześniejsza obróbka za pomocą odrdzewiacza. Zalecamy naprawianie gaźników jeden po drugim, aby tym sposobem uniemożliwić pomyłkową zamianę elementów. Koniecznie zwracaj uwagę na zachowanie rygorystycznej czystości, gdyż nawet najdrobniejsze ziarenko może spowodować zatkanie dyszy.


Krok 6: wyciąganie osi i wyjmowanie pływaka

Krok 6: wyciąganie osi i wyjmowanie pływaka

Wyciąganie osi i wyjmowanie pływaka

Jeśli pokrywa komory pływakowej została już zdjęta, trzeba jeszcze wyjąć pływak, aby wymienić zawór iglicowy pływaka. Wyraźnym przejawem zużytego zaworu iglicowego pływaka jest wyczuwalny paznokciem odcisk w kształcie pierścienia na wierzchołku iglicy pływaka – z takim wierzchołkiem iglica nie może już zapewniać 100% uszczelnienia. Oś pływaka można wysunąć na jedną stronę i tym samym zwolnić połączenie pomiędzy korpusem gaźnika a pływakiem. Zapamiętaj pozycję montażu pływaka oraz sposób zamocowania zaworu iglicowego pływaka na pływaku. Natomiast jeśli doszło już do pomyłkowej zamiany, kieruj się tym gaźnikiem, który jeszcze nie został rozłożony na części (lub zrób wcześniej zdjęcie).


Krok 7: wyjmowanie pokrywy gaźnika i suwaka

Krok 7: wyjmowanie pokrywy gaźnika i suwaka

07 – Wyjmowanie pokrywy gaźnika i suwaka

Teraz przechodzimy do górnej części gaźnika: w tym obszarze należy skontrolować suwak lub tłoczek próżniowy pod kątem głębokich rowków oraz membranę pod kątem pęknięć. Odkręć śruby pokrywy i wyjmij sprężynę. Teraz można ostrożnie wyjąć tłoczek razem z membraną. W większości przypadków membrana ma wgłębienie lub wystającą wargę. Wyznacza ona pozycję montażu i pasuje tylko w jednym miejscu do korpusu gaźnika.

Aby skontrolować membranę, trzeba przytrzymać ją pod światło i lekko rozciągnąć w każdym kierunku. Jeśli będzie można dostrzec dziurę, membrana wymaga wymiany. Uszkodzenia występują najczęściej na krawędziach, a mianowicie na połączeniu z tłoczkiem lub na zewnętrznej krawędzi membrany. Inną możliwą wadą jest skrajne rozszerzenie membrany pod wpływem oparów. W takiej sytuacji membrana sprawia wrażenie bardzo miękkiej i jest o wiele za duża, aby ponownie ją zamontować. Wtedy także jedynym wyjściem zostaje wymiana. Jeżeli membrany nie są dostępne pojedynczo, muszą zostać zakupione razem z suwakiem/tłoczkiem.


Krok 8: wykręcanie dysz

Krok 8: wykręcanie dysz

08 – Wykręcanie dysz

Wracamy na spód: porządne czyszczenie wymaga usunięcia wszystkich umożliwiających odkręcenie dysz. Ale zachowaj ostrożność: dysze są wykonane z mosiądzu i akceptują jedynie dokładnie pasujące narzędzie.

Do czyszczenia dysz staraj się nie używać drutu, gdyż dojdzie wtedy do szybkiego poszerzenia miękkiego materiału dyszy. A zatem: porządnie spryskaj, a potem przedmuchaj sprężonym powietrzem. Gdy później przytrzymasz dysze pod światło, możesz ocenić, czy są pozbawione zabrudzeń. Przed demontażem śrub regulacyjnych składu mieszanki biegu jałowego należy koniecznie pamiętać o jednym: w pierwszej kolejności wkręć śrubę do jej gniazda, aż luźno się na nim oprze (ale nie dokręcaj mocno do gniazda, zachodzi niebezpieczeństwo uszkodzenia), licząc przy tym obroty – zanotuj liczbę obrotów do późniejszej regulacji. Dopiero teraz śruba regulacyjna jest wyjmowana. Po zakończeniu czyszczenia trzeba wymienić gumowy pierścień śruby regulacyjnej. Z kolei w trakcie montażu wkręcaj śrubę do gniazda, aż lekko (!) się na nim oprze, po czym wykręć ją o wcześniej zanotowaną liczbę obrotów.


Krok 9: przedmuchiwanie otworów sprężonym powietrzem

Krok 9: przedmuchiwanie otworów sprężonym powietrzem

09 – Przedmuchiwanie otworów sprężonym powietrzem

Teraz trzeba dobrać się do skóry osadom za pomocą środka do czyszczenia w sprayu. Spryskaj każdy otwór gaźnika obfitą ilością środka. Po krótkim czasie działania należy przedmuchać wszystkie dostępne otwory, najlepiej sprężonym powietrzem. Jeśli sprężarka jest niedostępna, najlepszym rozwiązaniem będzie wycieczka na stację benzynową lub do punktu samoobsługi, w którym na pewno w zamian za mały napiwek można skorzystać z dostępnego sprężonego powietrza. Zwracaj uwagę na to, aby podczas przedmuchiwania nie zgubić żadnych drobnych części!  >>>


Krok 10: nie zapomnij o tych otworach

Krok 10: nie zapomnij o tych otworach

10 – Nie zapomnij o tych otworach

Często zapominane, ale bardzo ważne są dodatkowe otwory na wlocie powietrza i wylocie mieszanki gaźników.


Krok 11: wymiana uszczelek

Krok 11: wymiana uszczelek

11 – Wymiana uszczelek

Podlegające wymianie pierścienie uszczelniające i uszczelki są usuwane małym wkrętakiem. Zwracaj uwagę na to, aby podczas montażu pierścienie uszczelniające osadziły się prawidłowo w przewidzianych na nie rowkach.


Krok 12: wczepianie iglicy pływaka

Krok 12: wczepianie iglicy pływaka

12 – Wczepianie iglicy pływaka

Po ponownym wkręceniu wszystkich dysz i wymianie pierścieni uszczelniających nadchodzi pora na wczepienie i montaż nowej iglicy pływaka w pływaku. Jeżeli zostały zdemontowane, należy ostrożnie wprowadzić suwak lub tłoczek z membraną i iglicą dyszy do korpusu gaźnika, zwracając przy tym uwagę na prawidłowe zamocowanie membrany.


Krok 13: smarowanie wszystkich elementów obrotowych

Krok 13: smarowanie wszystkich elementów obrotowych

13 – Smarowanie wszystkich elementów obrotowych

Przed przystąpieniem do montażu gaźników w króćcach ssących należy nasmarować wszystkie elementy obrotowe teflonem w sprayu, ponieważ czyszczenie spowodowało usunięcie wszelkich środków smarnych. W trakcie montażu gaźników musisz koniecznie zwracać uwagę na to, aby gaźniki były prawidłowo zamocowane w gumowych króćcach ssawnych i nic nie zostało zakleszczone (przewody itd.). Jeżeli obejmy są solidnie zaciśnięte (mocno, ale nie za mocno), wykonuje się podłączenie cięgna ssania, cięgna gazu, przewodu paliwowego i ewentualnych innych przewodów. Zwracaj uwagę na prawidłowe ułożenie cięgien Bowdena i przywróć prawidłowe ustawienie luzu cięgna gazu oraz ewentualnego cięgna ssania (patrz instrukcja obsługi pojazdu).


Krok 14: Synchronizacja gaźników

Krok 14: Synchronizacja gaźników

14 – Synchronizacja gaźników

W tym miejscu chcielibyśmy raz jeszcze zauważyć, że co prawda w przypadku zwykłego czyszczenia synchronizacja nie jest wymagana, o ile gaźniki nie zostały rozdzielone, ale jest to czynność godna polecenia. W celu znalezienia prawidłowych przyłączy i śrub regulacyjnych trzeba sięgnąć do książki naprawy. Jak już mówi sama nazwa, chodzi tutaj o to, aby wszystkie gaźniki dostarczały do przyporządkowanych do nich cylindrów niezbędną mieszankę paliwowo-powietrzną w taki sposób, by rezultatem była równomierna praca silnika.

Do wykonania tych prac jest wymagany wakuometr, za pomocą którego mierzy się podciśnienie ssania poszczególnych cylindrów. W zależności od wariantu ten przyrząd testowy składa się z dwóch lub czterech manometrów podciśnieniowych, przy czym liczba ta jest uzależniona od tego, ile gaźników znajduje się na motocyklu. Różne dołączone adaptery umożliwiają podłączanie węży manometrów podciśnieniowych w przewidzianych do tego celu miejscach na silniku. W optymalnych przypadkach istnieje już możliwość podłączenia do gumowych króćców ssących. W takiej sytuacji wystarczy po prostu wyjąć gumowe zatyczki i podłączyć węże.

Ponieważ w większości przypadków uzyskanie dostępu do śrub synchronizujących wymaga zdjęcia zbiornika paliwa, niemal zawsze trzeba skorzystać z zewnętrznego zasilania w paliwo. Regulację przeprowadza się z pracującym i rozgrzanym do temperatury roboczej silnikiem. Musisz koniecznie zwracać uwagę na to, aby regulować za pomocą prawidłowych śrub, a po każdym obrocie śrub regulacyjnych musisz krótko pociągnąć za manetkę gazu i przeprowadzić ponowną kontrolę. Dopuszczalne odchylenia poszczególnych wskazywanych wartości są podane w książce naprawy. Patrz również w tym celu porada „zrób to sam” Synchronizacja gaźników.

Na koniec chcielibyśmy jeszcze poinformować, że po montażu zestawu gaźnika Dynojet należy koniecznie sprawdzić wygląd świec zapłonowych, gdyż niewłaściwy skład mieszanki może prowadzić do uszkodzenia silnika i wpływać negatywnie na bezpieczeństwo jazdy. Wygląd świec należy skontrolować po jeździe próbnej na autostradzie lub dłuższej jeździe z pełnym gazem. Może wystąpić konieczność wykonania dodatkowych prac regulacyjnych. Osoby, które nie dysponują odpowiednim doświadczeniem, a mimo to nie chcą ryzykować, muszą zlecić wykonanie tych prac regulacyjnych specjalistycznemu zakładowi wyposażonemu w hamownię.


Nasza rekomendacja


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.