Konserwacja skutera 

Skutery to towarzysze na każdy dzień o stosunkowo małych wymaganiach. Ale na dłuższą metę nawet najprostszy skuter nie poradzi sobie bez konserwacji. Im troskliwszą opieką się go otoczy, tym lepiej będzie funkcjonował. 

Konserwacja skutera

Konserwacja skutera – tak wiec idzie

Krok 1: kontrola ciśnienia w oponach...

Krok 1: kontrola ciśnienia w oponach... 

01 – Kontrola ciśnienia w oponach

Czy ciśnienie w oponach jest w dalszym ciągu prawidłowe (patrz instrukcja obsługi pojazdu)? Z reguły prawidłowe wartości z przodu to 1,5–1,8 bara, a z tyłu 2,0–2,2 bara.

 

 

 


Krok 2: ... oraz głębokości bieżnika

Krok 2: ... oraz głębokości bieżnika

02 – Oraz głębokości bieżnika

Czy bieżnik opon jest dostatecznie głęboki? Wymagane przez prawo minimum to 1,6 mm, ale najpóźniej po zejściu poniżej granicy 2 mm najlepiej jest wymienić opony w celu zapewnienia bezpiecznej jazdy na mokrych nawierzchniach.


Krok 3: czy grubość okładzin klocków hamulców jest wystarczająca?

Krok 3: czy grubość okładzin klocków hamulców jest wystarczająca?

03 – Grubość okładzin klocków

Czy grubość okładzin klocków hamulcowych jest w dalszym ciągu wystarczająca? Na hamulcu tarczowym można to sprawdzić na podstawie szczeliny kontrolnej okładziny w stronę tarczy hamulcowej – jeśli nie jest już widoczna, należy wymienić okładzinę, tak samo jest w sytuacji, gdy grubość okładziny jest już miejscami niższa od 1,5 mm. W przypadku hamulca bębnowego na dźwigni hamulca znajduje się często wskazówka, oprócz tego można również wnioskować na podstawie ustawienia drążka hamulca lub regulatora cięgna, ewentualnie trzeba zajrzeć do wnętrza bębna.


Krok 4: kontrola tarczy hamulcowej za pomocą mikrometru

Krok 4: kontrola tarczy hamulcowej za pomocą mikrometru

04 – Kontrola tarczy hamulcowej

Czy tarcze hamulcowe są mocno wytarte (na krawędzi można dostrzec wyraźny uskok) lub są pokryte licznymi rowkami? Rowki pogarszają skuteczność hamowania, a tarcze hamulcowe, które są wytarte poniżej granicy zużycia, osiągają wysokie temperatury i koniecznie muszą zostać wymienione.


Krok 5: regularne uzupełnianie wody demineralizowanej w akumulatorze

Krok 5: regularne uzupełnianie wody demineralizowanej w akumulatorze

05 – Regularnie uzupełniaj baterię 

Czy akumulator wymaga uzupełnienia wody zdemineralizowanej (nie dotyczy bezobsługowych, zamkniętych na stałe akumulatorów)? Akumulator znajduje się pod kanapą, w komorze w przedniej owiewce lub w obszarze tunelu środkowego (p. instrukcja obsługi pojazdu).


Krok 6: o tym nie wolno zapominać – trzeba regularnie uzupełniać olej do silników dwusuwowych

Krok 6: o tym nie wolno zapominać – trzeba regularnie uzupełniać olej do silników dwusuwowych

06 – Trzeba regularnie uzupełniać olej do silników dwusuwowych

Czy poziomy oleju oraz ewentualnego płynu chłodniczego (tylko w przypadku chłodzenia wodą) są prawidłowe? Czy na silniku można zauważyć nieszczelności? Jeśli tak, to w razie wątpliwości lepiej zlecić ich ocenę warsztatowi, albowiem silniki skuterów odznaczają się bardzo małą pojemnością oleju: jeśli tracą olej, wkrótce można spodziewać się uszkodzenia silnika! Czy przewody hamulcowe są popękane, kruche lub uszkodzone? Jeśli tak jest, koniecznie zwróć się do swojego specjalistycznego warsztatu. Czy cięgna są jeszcze stabilne, czy też doszło już do zerwania pojedynczych drutów (takie cięgno wymaga wymiany)? Czy trzeba wyregulować cięgna lub dźwignie? Czy na metalowych częściach pojawia się rdza nalotowa? Im szybciej podejmiesz walkę ze rdzą z użyciem papieru ściernego i farby, tym lepiej! Czy któraś nakładka montażowa zaczyna powoli pękać pod wpływem wibracji? Czy wszystkie śruby są prawidłowo dokręcone? Zardzewiałe śruby najlepiej jest wymienić. Czy wszystkie elementy oświetleniowe włącznie ze światłem stop są sprawne, czy też źródła światła wymagają wymiany?

Szczególnie w przypadku skutera dwusuwowego podczas każdej wizyty na stacji benzynowej trzeba kontrolować poziom w zbiorniku oleju do silników dwusuwowych – gdy zapali się kontrolka oleju, może być już za późno, a jazda bez oleju szybko prowadzi do uszkodzenia silnika! Dlatego w niektórych skuterach dochodzi do automatycznego przerwania zapłonu, gdy włączy się lampka ostrzegawcza. Stosuj wyłącznie olej do silników dwusuwowych przeznaczony do skuterów lub motocykli.

Silniki czterosuwowe także odznaczają się pewnym zużyciem oleju i od czasu do czasu muszą być kontrolowane pod względem prawidłowego poziomu oleju. Stosowanym w ich przypadku olejem jest olej silnikowy do silników czterosuwowych przeznaczony do motocykli (informację o gatunku oleju znajdziesz w instrukcji obsługi swojego pojazdu).


Pozostałe prace konserwacyjne

W celu zapamiętania przewidzianych przez producenta przedziałów czasowych pozostałych prac konserwacyjnych na skuterze warto zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu lub zapytać autoryzowanego dealera.

Dokładnie tak samo jak w przypadku samochodu osobowego, w skuterze też co dwa lata trzeba wymieniać płyn hamulcowy w hydraulicznym układzie hamulcowym, gdyż płyn ten z upływem czasu nawet w zamkniętym układzie wchłania wodę i nie zapewnia już wtedy z rozgrzanym hamulcem bezpiecznego punktu nacisku hamulca. Ponieważ prace przy hamulcu mają duże znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, a płyn hamulcowy powoduje uszkodzenia lakierów, samodzielną wymianę płynu hamulcowego powinni przeprowadzać jedynie doświadczeni „majsterkowicze”. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej poradzie „zrób to sam” dotyczącej motocykli „Płyn hamulcowy”. Jeśli Twój hamulec hydrauliczny nawet na postoju nie zapewnia już zdefiniowanego punktu nacisku, a dźwignię hamulca możesz dociągnąć np. aż do samej kierownicy, coś jest nie w porządku – prawdopodobnie trzeba odpowietrzyć hamulec, w razie wątpliwości zapytaj w swoim specjalistycznym warsztacie.


Krok 7: demontaż filtra powietrza, czyszczenie i lekkie oliwienie filtra piankowego

Krok 7: demontaż filtra powietrza, czyszczenie i lekkie oliwienie filtra piankowego

07 – Czysty filtra powietrza

Łatwym zadaniem do wykonania jest kontrola filtra powietrza, którą trzeba wykonywać co ok. 4000 km. Zatkany filtr powietrza może ograniczać osiągi pojazdu, a zabrudzenia mogą przedostawać się do układu zasilania paliwem silnika, powodując nierówną pracę silnika albo trudności z jego prawidłowym uruchomieniem – czyszczenie gaźnika lub układu wtryskowego byłoby pracochłonną czynnością. Filtr powietrza znajduje się za owiewką boczną lub jest zlokalizowany w obudowie w obszarze wariatora skutera. Jeśli filtr jest wykonany z pianki i nie jest uszkodzony, można umyć go w roztworze płynu do mycia naczyń i po lekkim naoliwieniu ponownie zamontować, natomiast filtry papierowe zawsze wymagają wymiany. 


Krok 8: otwieranie śruby spustowej i spuszczanie oleju do miski do zlewania oleju

Krok 8: otwieranie śruby spustowej i spuszczanie oleju do miski do zlewania oleju

08 – Spuścić olej silnikowy

W skuterze czterosuwowym trzeba również co ok. 4000 km wymieniać olej i filtr oleju. W tym celu należy rozgrzać silnik, aby zapewnić prawidłowe spływanie oleju. Następnie trzeba ustawić skuter na płaskiej powierzchni, położyć pod pojazdem plandekę lub karton, postawić dostatecznie dużą miskę do zlewania oleju pod silnik i otworzyć śrubę spustową, tak aby gorący olej mógł spływać do miski. Jeśli cały olej już spłynął, trzeba wyczyścić śrubę spustową i powierzchnię uszczelniającą na silniku, a następnie włożyć śrubę z nowym pierścieniem uszczelniającym. Dokręcaj śrubę z wyczuciem, nie dokręcaj śruby w aluminiowym korpusie silnika zbyt mocno!


Krok 9: wyjmowanie filtra oleju i spuszczanie reszty oleju do miski

Krok 9: wyjmowanie filtra oleju i spuszczanie reszty oleju do miski

09 – Wyjąć filtr oleju

Teraz wsuń miskę na olej pod mocowanie filtra oleju i wyjmij filtr – zapamiętaj dokładnie pozycję montażu poszczególnych elementów. Teraz spływa reszta oleju. W zależności od typu filtra wyczyść teraz starannie filtr sitowy za pomocą środka do czyszczenia hamulców lub wymień filtr jednorazowy.


Krok 10: lekkie oliwienie i montaż nowego pierścienia uszczelniającego

Krok 10: lekkie oliwienie i montaż nowego pierścienia uszczelniającego

10 – Montaż pierścienia uszczelniającego

Zamontuj zakrętkę filtra oleju z nową uszczelką w odwrotnej kolejności (pierścień uszczelniający jest dołączony do filtra z wkładem), zwracając uwagę na gwint.


Krok 11, ilustr. 1: nalewanie prawidłowej ilości oleju o prawidłowej lepkości

Krok 11, ilustr. 1: nalewanie prawidłowej ilości oleju o prawidłowej lepkości

11 – Prawidłowa lepkość i ilość

Teraz za pośrednictwem króćca wlewowego możesz napełnić silnik wymaganą ilością odpowiedniego gatunku oleju do silników czterosuwowych. Nie wyłączaj silnika i sprawdź raz jeszcze poziom napełnienia na bagnecie olejowym lub poprzez okienko kontrolne ze stojącym pionowo pojazdem. Skontroluj stary olej pod kątem resztek metalu – jeśli zauważysz w oleju metalowe odłamki, zapytaj w swoim warsztacie o ich możliwe źródło, aby zapobiec większej szkodzie. Następnie oddaj olej w punkcie zbiórki odpadów lub w swoim sklepie stacjonarnym Louis w celu jego utylizacji. W przypadku silnika dwusuwowego wymiana oleju silnikowego nie jest konieczna. Jednak prawidłowe działanie pompy oleju do silników dwusuwowych jest niezwykle istotne dla automatycznego smarowania silnika świeżym olejem. Dlatego pompa oleju musi być regularnie kontrolowana, jeśli jest sterowana cięgnem Bowdena, a więc napędzana dzielonym cięgnem gazu.

Krok 11, ilustr. 2: kontrola oznaczenia

Krok 11, ilustr. 2: kontrola oznaczenia

Aby uzyskać dostęp do pompy oleju, trzeba na skuterze zdjąć owiewkę boczną i/lub schowek, a w niektórych przypadkach również owiewkę cylindra. Na pompie oleju znajduje się rolka cięgna Bowdena. Ta rolka musi działać bezpośrednio po obróceniu manetki gazu – nie może tu zatem występować żaden „martwy luz”, gdyż to prowadziłoby do tego, że pompa oleju pracuje z przesunięciem czasowym względem gaźnika i silnik czasami nie jest zaopatrywany w olej.

Z reguły na korpusie pompy oleju oraz na rolce znajdują się oznaczenia. Jeśli są one położone w jednej linii z zamkniętą lub całkowicie otwartą manetką gazu (różnie w zależności od modelu), cięgno pompy oleju jest ustawione prawidłowo za pośrednictwem regulatora.

Krok 11, ilustr. 3: śruba regulacyjna cięgna pompy oleju

Krok 11, ilustr. 3: śruba regulacyjna cięgna pompy oleju

Ponieważ w czasie pracy cięgno gazu ulega pewnemu wydłużeniu, od czasu do czasu wymaga nieznacznej regulacji. Nie należy jednak nastawiać zbyt naprężonej rolki cięgna Bowdena – wtedy Twój skuter będzie spalał zbyt dużo oleju do silnika dwusuwowego, co doprowadzi do szybkiego zanieczyszczenia nagarem wylotu i wydechu.

Zasadniczym warunkiem do regulacji są oczywiście nienagannie działające cięgno gazu i manetka obrotowa. Manetka zawsze powinna samodzielnie wracać do pozycji podstawowej, luz między manetką obrotową a obudową powinien wynosić 2–6 mm (w razie potrzeby zrób kontrolne oznaczenie kredą – cięgno można regulować za pośrednictwem regulatora cięgna gazu), a cięgno nie może być naprężane przy pełnym skręcie kierownicy. Wystrzępione cięgna należy wymieniać natychmiast.

Często między pompą oleju do silników dwusuwowych a silnikiem znajduje się filtr przepływowy, który trzeba wymieniać w określonych odstępach czasu lub w przypadku widocznego zanieczyszczenia. W tym celu trzeba przerwać przepływ oleju za pomocą klamry zaciskowej. W trakcie montażu nowego filtra należy uwzględniać kierunek przepływu. Nie dopuść do tego, aby w filtrze nie osadził się duży pęcherzyk powietrza.


Krok 12: wymiana oleju w napędzie końcowym

Krok 12: wymiana oleju w napędzie końcowym

12 – Wymienić olej w napędzie końcowym

Niezależnie od tego, czy mowa jest o skuterze dwu-, czy też czterosuwowym, należy regularnie wymieniać olej w napędzie końcowym (przedział czasowy konserwacji oraz gatunek oleju: patrz instrukcja obsługi pojazdu – specjalne oleje przekładniowe do skuterów są dostępne na rynku w praktycznych małych pojemnikach). W celu wymiany oleju pojazd jest ponownie podnoszony na stopce centralnej na płaskiej powierzchni, a napęd końcowy jest dokładnie czyszczony wokół śruby wlewu i śruby spustowej. W większości przypadków niewielka ilość znajdującego się wewnątrz oleju jest spuszczana do naczynia za pośrednictwem śruby spustowej, po czym śruba jest czyszczona i montowana z nowym pierścieniem uszczelniającym.

Dokręcaj śrubę w aluminiowym korpusie z wyczuciem. Nowy olej jest dodawany do napędu za pośrednictwem śruby wlewu. Jeśli pojazd nie jest wyposażony w czujnik pomiarowy poziomu, zapytaj o ilość autoryzowanego dealera lub zajrzyj na stronie www.louis.pl do bazy danych motocykli. Załóż czystą śrubę z nową uszczelką. Poziom napełnienia należy skontrolować raz jeszcze po jeździe próbnej.

Oddaj stary olej w punkcie zbiórki odpadów lub w swoim sklepie stacjonarnym Louis. Nie pozwól, aby olej mógł przedostać się do środowiska. Jeśli Twój napęd jest nieszczelny, złóż wizytę w warsztacie, gdyż biorąc pod uwagę niewielką dostępną ilość oleju, bardzo szybko może w nim zapanować susza.


Uwaga: Prace nad luzem zaworowym i "otwartym sercem" skutera należy raczej pozostawić w specjalistycznym warsztacie.


  • Co 6000 do 10 000 km podaruj swojemu skuterowi nową świecę zapłonową, aby zawsze uruchamiał się prawidłowo i oddawał Ci swoją moc do dyspozycji. W celu uzyskania dostępu do świecy w przypadku niektórych skuterów trzeba zdjąć osłonę lub półkę bagażową. Po ostygnięciu silnika wymień świecę zapłonową, korzystając do tego zadania z dokładnie pasującego klucza do świec zapłonowych (zazwyczaj znajduje się w podróżnym zestawie narzędzi).  
  • Zwracaj uwagę na to, aby do silnika nie mogły wpaść żadne zabrudzenia – jeśli świeca znajduje się w głębszym kanale w głowicy cylindrów (silnik 4-suwowy),najlepiej wyczyść kanał za pomocą odkurzacza lub sprężonego powietrza, zanim przystąpisz do wykręcenia świecy.  
  • Stosuj wyłącznie typ świecy przewidziany przez producenta i skontroluj przerwę iskrową (patrz instrukcja obsługi pojazdu) za pomocą szczelinomierza. Przerwę można w razie potrzebę zmienić, ostrożnie doginając elektrodę środkową.
  • W skuterze czterosuwowym w większych przedziałach czasu (w zależności od modelu 5000–20 000 km) należy kontrolować luz zaworowy. Uwaga: prace związane z luzem zaworowym i „na otwartym sercu” skutera lepiej jest zlecić specjalistycznemu warsztatowi.
  • Jeżeli po dłuższym okresie użytkowania wydech jest zanieczyszczony od środka nagarem, wiąże się to z reguły z koniecznością jego wymiany – jedynie w przypadku klasycznych skuterów można jeszcze od czasu do czasu otworzyć wydech i usunąć osady poprzez wypalanie. Ta czynność nie jest jednak całkiem bezpieczna i w żadnym wypadku nie wolno podejmować takiej próby z nowoczesnym, jednoczęściowym wydechem skutera. 

Nasza rekomendacja


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.