Modernizacja kierownicy na motocyklu 

Montowane seryjnie kierownice nie pasują do wszystkich kierowców. Zbytnio różnią się oni wzrostem oraz osobistymi preferencjami. W takiej sytuacji indywidualna modernizacja kierownicy potrafi zdziałać cuda pod względem radości z jazdy oraz bezpieczeństwa. 

Modernizacja kierownicy na motocyklu

Wybór żądanej kierownicy

Optymalna pozycja siedząca na motocyklu to bardzo indywidualna sprawa: jest uzależniona od preferencji oraz wzrostu kierowcy, ale gdy mowa jest o doborze odpowiedniej kierownicy, wielką rolę odgrywa również stylistyka motocykla. Za pośrednictwem formy, materiału oraz kolorystyki można kształtować charakter oraz sylwetkę maszyny w pełnej zgodności ze swoim gustem. Wymiana kierownicy zalicza się do prac, które można również bez trudności i bezpiecznie wykonać w warsztacie hobbysty – poniższe porady pomogą Ci w uporaniu się z tym zadaniem za pierwszym podejściem.

Przed zakupem swojej wymarzonej kierownicy sprawdź najpierw na swoim motocyklu, czy rzeczywiście będzie mogła zostać zastosowana pod kątem wymiarów, czy dostępny jest certyfikat homologacji typu lub TÜV oraz czy Twoje oryginalne przewody i cięgna mają wystarczającą długość do jej montażu. Najlepszym sposobem przeprowadzenia takiej kontroli jest poproszenie drugiej osoby o przytrzymanie oryginalnej kierownicy motocykla, a następnie zwolnienie kierownicy z zacisku na półce widelca. Następnie trzeba poprosić drugą osobę o trzymanie kierownicy w powietrzu i zmierzyć margines swobody zapewniany przez przewody i cięgna. Teraz musisz jeszcze w swoich obliczeniach uwzględnić szerokość swojej nowej kierownicy.

Gdyby przewody lub cięgna okazały się zbyt krótkie, trzeba byłoby sprawdzić na motocyklu, czy problem mógłby zostać rozwiązany poprzez ich ponowne umiejętne ułożenie. W przeciwnym razie musisz uwzględnić w swojej modernizacji dłuższe komponenty. To samo dotyczy przewodów hamulcowych. Nasza porada „zrób to sam” Przewody hamulcowe Stahlflex zawiera dokładny opis wymiany przewodów hamulcowych. Wiązki przewodów elektrycznych można przedłużyć poprzez zlutowanie segmentów przewodów oraz ich zaizolowanie wężem termokurczliwym. Niekiedy do starszych motocykli szosowych lub sportowych pasują cięgna sprzęgła i gazu ze spokrewnionego konstrukcyjnie modelu choppera lub motocykla turystycznego.

Zakończona pomyślnie modernizacja kierownicy obejmuje również wybór pasujących wizualnie końcówek kierownicy – najlepiej kupić je od razu razem z nową kierownicą, gdyż niektóre oryginalne końcówki są wyposażone w gwint śrubowy i ich zastosowanie w kierownicy akcesoryjnej nie jest już możliwe. Pamiętaj o tym, że końcówki kierownicy muszą pasować do używanej kierownicy pod względem średnicy zacisku. Średnica wewnętrzna kierownic stalowych wynosi z reguły 17–18 mm, natomiast kierownic aluminiowych 14 mm. Jeśli pojazd wykazuje skłonność do nieznacznych wibracji, rozsądnym rozwiązaniem będzie zamontowanie na kierownicy „ciężarków niwelujących drgania”, czyli końcówek kierownicy o zwiększonej masie.


Lenker Umbau – so geht's

Krok 1: zabezpieczanie zbiornika paliwa przed uszkodzeniami

Krok 1: zabezpieczanie zbiornika paliwa przed uszkodzeniami 

01 – Przygotowanie do pracy

Przed rozpoczęciem modernizacji musisz znaleźć odpowiednie miejsce na niezakłóconą i czystą pracę. Przygotuj swoje narzędzia i potrzebne do modernizacji części, bezpiecznie podnieś motocykl i zakryj zbiornik paliwa motocykla ścierką, aby zabezpieczyć lakier.


Krok 2: wykręcanie wkręta poprzez uderzenie młotkiem we wkrętak

Krok 2: wykręcanie wkręta poprzez uderzenie młotkiem we wkrętak

02 – Zdjąć końcówki kierownicy

Najpierw wykręć końcówki kierownicy z oryginalnej kierownicy. Na pewno będziesz do tego potrzebować odpowiedniego ramienia dźwigni – to połączenie śrubowe jest często mocno „zapieczone”. Najlepszym narzędziem do wykręcania wkrętów z rowkiem krzyżowym jest wkrętarka udarowa, a gdy takiej nie masz pod ręką, w wykręceniu wkręta może pomóc kilka porządnych uderzeń młotkiem w pasujący dokładnie do wkręta wkrętak krzyżowy i użycie skoncentrowanej siły.


Krok 3: wtryskiwanie niewielkiej ilości płynu do mycia naczyń pod manetkę

Krok 3: wtryskiwanie niewielkiej ilości płynu do mycia naczyń pod manetkę

03 – Poluzować gumowe uchwyty

Potem trzeba zdjąć gumowe manetki. Profesjonalista wdmuchuje sprężone powietrze między gumę i kierownicę – w domowym warsztacie można równie dobrze użyć jednorazowej strzykawki do wstrzyknięcia pod manetkę niewielkiej ilości płynu do mycia naczyń lub środka do czyszczenia hamulców (nie wolno używać oleju!). Jeśli manetka jest przyklejona do zespołu przełączników, należy ostrożnie odciąć ją nożem z wysuwanym ostrzem.


Krok 4: demontaż oryginalnych zacisków kierownicy

Krok 4: demontaż oryginalnych zacisków kierownicy

04 – Demontaż oryginalnych zacisków kierownicy

Teraz można użyć pasującego wkrętaka krzyżowego do odkręcenia zespołów przełączników, a następnie zdjąć zespoły. Jeśli kierownica jest wymieniana na kierownicę typu Fatbar (średnica zacisku: 28,6 mm), to zanim zostanie ona wyjęta z zacisków, należy najpierw odkręcić centralne połączenie śrubowe mocowań kierownicy. Weź pod uwagę, że włoscy producenci też produkują kierownice o średnicy 28,0 mm. Wysokiej jakości kierownice do modernizacji typu Fatbar oferowane przez takich producentów jak LSL i Magura mają jednak średnicę 28,6 mm i nie pasują do oryginalnych zacisków 28 mm!

Teraz zdejmujesz z kierownicy pompę hamulcową, odczepiasz przewody przełącznika świateł hamowania i odkładasz owinięty ścierką zespół pompy hamulcowej na uchwycie lampy. Usuń śruby zaciskowe kierownicy i wyjmij kierownicę z zacisków kierownicy. Po zdemontowaniu kierownicy można łatwo zdemontować zespół manetki gazu lub osprzęt sprzęgła bez konieczności odczepiania cięgna gazu i sprzęgła.


Krok 5: montaż nowych mocowań, ustawianie kierownicy

Krok 5: montaż nowych mocowań, ustawianie kierownicy

05 – Klemmböcke und neuen Lenker montieren

05 Jeżeli trzeba zastosować nowe mocowania, to są one teraz umieszczane razem z kierownicą na półce widelca, a dolne połączenie śrubowe jest dokręcane zgodnie z danymi producenta pojazdu dotyczącymi momentu obrotowego.  

W następnej kolejności osprzęty oraz zespoły przełączników są luźno wstępnie montowane na nowej kierownicy, po czym kierownica jest ustawiana odpowiednio do własnych nawyków związanych z jazdą oraz do sylwetki maszyny. Należy przy tym zwracać uwagę na swobodę ruchu kierownicy przy jej pełnym skręcie w kierunku zbiornika paliwa oraz ewentualnie owiewki! Nie może również zachodzić naprężanie przewodów ani cięgien – może się okazać, że podczas wyboru kierownicy rozmiary zostały błędnie oszacowane. W takiej sytuacji trzeba w pierwszej kolejności sprawdzić, czy ich ponowne umiejętne ułożenie może rozwiązać problem. W przeciwnym razie trzeba zakupić dłuższe komponenty. Po ustaleniu ostatecznej pozycji kierownicy można dokręcić zaciski zgodnie z danymi producenta dotyczącymi momentu obrotowego.


Krok 6: nawiercanie kierownicy za pomocą szablonu do wiercenia LSL

Krok 6: nawiercanie kierownicy za pomocą szablonu do wiercenia LSL

06 – Nawiercanie kierownicy za pomocą szablonu do wiercenia LSL

Jeśli zespoły przełączników są wyposażone w trzpienie ustalające, to trzeba dla nich wykonać otwory w kierownicy. Dlatego upewnij się, że pozycja montażu dla kierownicy i zespołów przełączników została ustalona naprawdę optymalnie. Weź przy tym także pod uwagę długość zastosowanych manetek (manetki akcesoryjne mogą mieć inną długość niż manetki oryginalne) oraz pozycję końcówek kierownicy.

Raz jeszcze skontroluj swobodę ruchu zespołów przełączników względem zbiornika paliwa oraz owiewki przy pełnym skręcie kierownicy, a następnie starannie zaznacz na kierownicy otwory na trzpienie ustalające. Inna metoda to oklejenie kierownicy papierową taśmą klejącą i wykonanie odcisku na taśmie za pomocą trzpienia ustalającego zespołu przełączników – taki odcisk sprawdza się doskonale jako punkt wiercenia.

Teraz zrób sobie najlepiej krótką przerwę i spokojnie raz jeszcze przyjrzyj się swojemu montażowi kierownicy. Jeśli masz całkowitą pewność, że udało Ci się ustalić najlepszą pozycję dla swoich zespołów przełączników i prawidłowo zaznaczyć otwory do nawiercenia, nawierć rurę kierownicy z jednej strony na średnicę trzpieni ustalających. Jeśli wolisz uniknąć ześlizgnięcia się wiertarki z gładkiej rury kierownicy, często mylisz się podczas zaznaczania punktów wiercenia lub dziwnym trafem zawsze wiercisz krzywe otwory w obrabianym przedmiocie, zastosuj szablon do wiercenia (np. firmy LSL) – lepiej nie ryzykować, a z tym szablonem takie błędy nie są możliwe. Po wierceniu usuwasz zadziory z otworu za pomocą pogłębiacza lub dużego wiertła.

Teraz zamontuj finalnie zespoły przełączników, osprzęty oraz manetki (z. Np. z LSL) – ustaw przy tym pompę hamulcową i osprzęt sprzęgła w taki sposób, ich obsługa była możliwa z optymalną siłą ręczną. W przypadku optymalnie ustawionych dźwigni sprzęgła i hamulca przedramię tworzy prostą linię z wyprostowanymi palcami spoczywającymi na dźwigniach. W ten sposób modernizacja kierownicy została zakończona.

Raz jeszcze sprawdź hamulec oraz sprzęgło i wszystkie funkcje zespołów przełączników przed wyruszeniem na pierwszą przejażdżkę. Ta powinna najpierw prowadzić do stacji kontroli pojazdów, aby zarejestrować nową kierownicę oraz – w razie potrzeby – zaciski w dokumentach pojazdu. Być może przy tej okazji diagnosta rzuci okiem na ogólny stan Twojego motocykla – lepiej więc odpowiednio przygotuj pojazd. Z wyprawy do stacji kontroli pojazdów oraz związanych z tym kosztów możesz zrezygnować tylko wtedy, gdy zakupiona kierownica ma homologację typu – wtedy musisz jedynie zawsze wozić ze sobą certyfikat homologacji razem z dokumentami swojego pojazdu.


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.