Montaż systemu smarowania łańcucha w motocyklu 

Łańcuch napędowy, zębatka zdawcza oraz tylna zaliczają się do elementów motocykla podlegających wyjątkowo dużym obciążeniom. Stałe smarowanie np. za pomocą olejarki Scottoiler wydłuża żywotność zestawu łańcucha o tysiące kilometrów. 

Montaż systemu smarowania łańcucha w motocyklu

Zainstalować system smarowania łańcucha Scottoiler

Bez wątpienia łańcuch napędowy, zębatka zdawcza oraz tylna zaliczają się do elementów motocykla, które podlegają wyjątkowo dużym obciążeniom, a tym samym są podatne na zużycie. Nic w tym dziwnego, gdyż nieustanne przechodzenie między dodawaniem, redukowaniem gazu a hamowaniem mocno daje się tym elementom we znaki.

Prawidłowe smarowanie z jak najmniejszym udziałem zabrudzeń o właściwościach ściernych istotnie ograniczyć zużycie. Jednak regularne czyszczenie i smarowanie niekoniecznie zalicza się do najprzyjemniejszych prac pielęgnacyjnych przy motocyklu i dlatego czynności te są często pomijane. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy pojazd nie jest wyposażony w stopkę centralną i w celu pielęgnacji łańcucha najpierw trzeba skądś wytrzasnąć podnośnik warsztatowy – a na długich trasach nie ma nawet mowy o jego dostępności.

Tylko taki łańcuch, który jest regularnie oraz starannie czyszczony za pomocą dobrego, specjalnego preparatu czyszczącego z przylegającego do niego i powodującego usuwanie materiału brudu i piasku, przesuwa się swobodnie, nie marnotrawiąc mocy silnika, a ponadto odznacza się długą żywotnością. Przedwczesne zużycie oznacza równie przedwczesną inwestycję w nowy zestaw łańcucha, a wymiana komponentów to brudna robota, która nie każdemu odpowiada. Oznacza to więc, że trzeba było kupić motocykl z wałem napędowym? W żadnym razie – albowiem napęd łańcuchowy również ma swoje zalety. Na przykład straty tarciowe są znacznie niższe niż w przypadku bardzo zaawansowanego technicznie i w związku z tym droższego wału napędowego, przeniesienie siły odbywa się bardziej bezpośrednio, a poza pełną mocą motocykl zachowuje także wygląd o sportowym charakterze.

Rozwiązaniem tego dylematu jest automatyczny system smarowania łańcucha, np. w postaci olejarki Scottoiler. Taka olejarka jest montowana na stałe na motocyklu, po czym samoczynnie i stale czyści oraz smaruje łańcuch, sprawiając tym samym, że pielęgnacja staje się właściwie zbędna. Jedyną wymaganą czynnością jest uzupełnianie zbiornika oleju co kilka tysięcy kilometrów. Jedno napełnienie zbiornika o pojemności 50 ml wystarcza – w zależności od ustawienia i poziomu napełnienia – na dystans nawet do 2500 km. Zależnie od typu pojazdu oraz stylu jazdy zyskujesz w zamian przebiegi łańcucha sięgające niekiedy znacznie powyżej 50 000 km. A to nie tylko wiąże się z oszczędnościami finansowymi, lecz również możesz w pełni skupić się na tym, co sprawia przyjemność – mianowicie na radości z jazdy.

W tej poradzie omawiamy montaż klasycznego systemu smarowania łańcucha działającego na podciśnienie. Montaż systemu elektrycznego (również firmy Scottoiler) przebiega bardzo podobnie, pomijane są jedynie kroki 1 i 2 z poniższego przebiegu prac. Zamiast podłączania podciśnienia za pośrednictwem przewodu wężowego podłączasz system elektryczny za pomocą przewodów do bieguna dodatniego i ujemnego akumulatora.

Przed przystąpieniem do montażu musisz podnieść swój motocykl za pomocą stopki centralnej lub podnośnika tylnego w taki sposób, aby stał bezpiecznie. Odpowiedzi na pytanie o to, który podnośnik nadaje się najlepiej do Twojego motocykla, udzielamy w poradzie „zrób to sam” Wiedza podstawowa o podnośnikach. Łańcuch oraz wszystkie pozostałe zabrudzone smarem do łańcuchów części (smar ten gromadzi się zwykle wokół zębatki wyjścia przekładni) są najpierw dokładnie czyszczone z użyciem środka do czyszczenia łańcuchów, szczotki z tworzywa sztucznego oraz ścierki. Jeśli pominiesz ten krok, olej z systemu smarowania łańcucha będzie rozpuszczać stare osady, a stary i zabrudzony smar do łańcuchów będzie odwirowywany z łańcucha na motocykl.


Montaż olejarki Scottoiler – tak wiec idzie

Krok 1: Trójnik umieszczony na przyłączu próżniowym

Krok 1: Trójnik umieszczony na przyłączu próżniowym

01 – Przyłącze podciśnienia

W przypadku większości modeli musisz najpierw zdemontować zbiornik paliwa lub zdjąć części ewentualnej owiewki. W przypadku motocykla pokazanego na przykładowej ilustracji zobaczysz wtedy przewód podciśnieniowy, który wychodzi z mosiężnego czopu przewodu wlotowego – w tym miejscu pobierasz podciśnienie potrzebne do użytkowania systemu smarowania łańcucha. Rozetnij ten przewód i załóż zawarty w dostawie trójnik.


Krok 2: wykonywanie połączenia podciśnieniowego

Krok 2: wykonywanie połączenia podciśnieniowego

02 – Wykonywanie połączenia podciśnieniowego

Teraz wepchnij czarny filtr podciśnienia (w zakresie dostawy) na wolną końcówkę trójnika i mocno wsuń czarny przewód podciśnieniowy systemu smarowania łańcucha do drugiej końcówki filtra podciśnienia. Wolna końcówka czarnego przewodu podciśnieniowego jest wsuwana do pokrętła zbiornika oleju po jego montażu.


Krok 3: montaż zbiornika

Krok 3: montaż zbiornika

03 – Montaż zbiornika

Zbiornik z zaworem (ZZZ) można zamontować pod siedzeniem, na ramie albo wszędzie tam, gdzie będzie Ci to odpowiadać. Konkretne propozycje dotyczące montażu ZZZ znajdziesz w instrukcjach przeznaczonych do wielu konkretnych modeli pojazdów na stronie Scottoiler - Sklep firmowy.

W trakcie montażu unikaj bezpośredniej bliskości gorącego wydechu oraz gorących części silnika! Otwór do napełniania olejem oraz pokrętło do regulacji ilości oleju muszą pozostawać łatwo dostępne, a w razie montażu poziomego muszą być skierowane w górę. W przypadku montażu pionowego zbiornik musi zostać zamontowany z pokrętłem znajdującym się u góry.  

Po montażu zbiornika mocno wsuwasz wolną końcówkę czarnego przewodu podciśnieniowego do górnej części ZZZ. Jeśli przewód ten jest zbyt długi, po prostu skracasz go za pomocą ostrego noża. Połączenie podciśnieniowe zostało kompletnie wykonane.


Krok 4: montaż dyszy wylotowej oleju i przewodu olejowego

Krok 4: montaż dyszy wylotowej oleju i przewodu olejowego

04 – Montaż dyszy wylotowej oleju i przewodu olejowego

Aby olej był kierowany na koło łańcuchowe w prawidłowym miejscu, trzeba bezpiecznie zamocować moduł dozujący. W przypadku naszego przykładowego pojazdu moduł dozujący można przymocować za pomocą małej lub skróconej płytki podajnika (zestaw firmy Scottoiler zawiera kilka przydatnych elementów montażowych). Konkretne propozycje montażu dotyczące dyszy znajdziesz w instrukcjach montażu przeznaczonych do konkretnych modeli na stronie Scottoiler - Sklep firmowy.

Dysza, z której wycieka olej, musi nieznacznie przylegać do koła łańcuchowego z ukośną stroną skierowaną na zewnątrz. Optymalny punkt wycieku oleju jest położony między godziną 5 i 7 po zewnętrznej stronie koła łańcuchowego. Unikaj bliskości łańcucha lub sworzni oraz wycięć w kole łańcuchowym, aby dysza nie mogła się tam zaplątać i wskutek tego wyskoczyć z przewodu! Po montażu obróć koło do tyłu, aby upewnić się, że dysza nie będzie mogła się zaplątać podczas pchania do tyłu!

Po przymocowaniu modułu dozującego poprowadź przewód tłoczny wzdłuż wahacza. Wybierz bezpieczną drogę aż do ZZZ. Utrzymuj odstęp od takich ruchomych części jak łańcuch i upewnij się, że przewód dysponuje wystarczającą swobodą do poruszania się razem z wahaczem. Utrzymuj odstęp od gorącego wydechu oraz komponentów silnika, które mogłyby spowodować potencjalne uszkodzenie przewodu. Zakres dostawy olejarki Scottoiler obejmuje samoprzylepne uchwyty i opaski zaciskowe do przewodu.


Krok 5: czyszczenie i odtłuszczanie powierzchni

Krok 5: czyszczenie i odtłuszczanie powierzchni

05 – Czyszczenie i odtłuszczanie powierzchni

W celu przymocowania uchwytu samoprzylepnego musisz wpierw wyczyścić i odtłuścić powierzchnię, na której ma on się znaleźć. Użyj do tego dołączonej ściereczki odtłuszczającej.


Krok 6: układanie przewodu tłocznego

Krok 6: układanie przewodu tłocznego

06 – Układanie przewodu tłocznego

06 Uchwyty samoprzylepne stosuj na płaskich powierzchniach, np. na wahaczu. Do układania przewodu tłocznego wzdłuż rur o przekroju okrągłym najlepszym rozwiązaniem są opaski zaciskowe. Na ostatnim etapie montażu połącz przewód tłoczny z mosiężnym czopem u dołu ZZZ. Jeśli przewód tłoczny jest zbyt długi, po prostu skracasz go za pomocą ostrego noża.


Krok 7: napełnianie zbiornika olejem

Krok 7: napełnianie zbiornika olejem

07 – Napełnianie zbiornika olejem

Adapter do napełniania z butelki sprawia, że napełnianie to czysta sprawa, a na dodatek trwa krócej niż minutę.


Krok 8: usuwanie pęcherzyków powietrza i odpowietrzanie przewodu tłocznego

Krok 8: usuwanie pęcherzyków powietrza i odpowietrzanie przewodu tłocznego

08 – Luftblasen entfernen und Förderschlauch entlüften

Odpowietrzanie systemu jest prostsze, niż można to opisać słowami. Wepchnij gumę odpowietrzającą do otworu do napełniania w zbiorniku i obróć pokrętło do położenia maksymalnego. Załóż adapter do napełniania z butelki na gumę odpowietrzającą i ściśnij butelkę. Spowoduje to wytworzenie ciśnienia powietrza, które będzie przepychać olej przez przewód tłoczny, aż wszystkie pęcherzyki powietrza zostaną usunięte. Przy tym z dyszy będzie skapywać trochę oleju, zetrzyj go za pomocą ścierki.


Krok 9: regulacja częstości skapywania

Krok 9: regulacja częstości skapywania

09 – Regulacja częstości skapywania

Ostatni etap prac polega na regulacji częstości skapywania oleju. W tym celu musisz uruchomić silnik i poczekać, aż będzie ciepły. Ustaw pokrętło w taki sposób, aby z modułu dozującego skapywało nie więcej niż 1–2 kropli oleju na minutę – idealnym ustawieniem na początek jest 1 kropla na 60 sekund. Po krótkiej przejażdżce skontroluj ponownie częstość skapywania. Zbyt wysoka częstość skapywania powyżej 2 kropli na minutę powoduje niepotrzebne odwirowywanie oleju z łańcucha.

Lekka warstwa oleju jest wystarczająca do smarowania

Lekka warstwa oleju jest wystarczająca do smarowania

Uwaga: doświadczenie pokazuje, że bardzo wiele automatycznych systemów smarowania łańcucha działa ze zbyt wysokim ustawieniem. A to powoduje nadmierne odwirowywanie oleju i odpowiednie do tego zabrudzenie pojazdu. Nie jest to skutkiem niewłaściwego działania olejarki, lecz błędu w obsłudze. Motocykliści stosujący spray do łańcucha są przyzwyczajeni do tego, że „czarny łańcuch to łańcuch prawidłowo serwisowany”, ponieważ tego sprayu przywiera wiele cząstek zabrudzeń nadających łańcuchowi czarną barwę. Jednakże w systemach smarowania łańcucha do smarowania wystarcza cienka warstwa oleju, która często jest niemal niewidoczna. W celu prostej kontroli musisz dotknąć palcem rolki łańcucha. Jeśli na palcu zostanie odrobina oleju i możesz wyczuć olej na rolkach łańcucha, oznacza to, że dozowanie jest wystarczające. Dlatego na początku ustaw częstość skapywania z użyciem zegara o dokładności do sekundy. Z czasem wyrobisz sobie wyczucie optymalnego ustawienia.  


Zbiornik dodatkowy Lube Tube

Zbiornik dodatkowy Lube Tube

Genialne rozszerzenie zbiornika do Twojego zestawu Scottoiler. Ten elastyczny zbiornik w postaci węża można umieścić wszędzie, a jego pojemność wynosi 200 ml na dodatkowy dystans wynoszący nawet do 9500 km. Pozostałe informacje są dostępne na stronie Scottoiler - Sklep firmowy.


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.