Montaż manetek podgrzewanych 

Manetki podgrzewane wydłużają sezon motocyklowy o wiele tygodni. A przy tym ogrzewanie manetek służy nie tylko komfortowi, lecz również bezpieczeństwu podczas jazdy. 

Montaż manetek podgrzewanych do motocykla

Montaż manetek podgrzewanych do motocykla

Gdy temperatury na zewnątrz spadają, zimne ręce szybko stają się problematyczną kwestią dla kierowców jednośladów. Górną część ciała można jeszcze chronić ciepłym swetrem, nogi długą bielizną, a stopy grubymi skarpetkami – ale na motocyklu ręce zawsze wychładzają się najszybciej. Marznący kierowca nie reaguje wówczas tak szybko ani nie ma takiego refleksu, jak powinno to mieć miejsce w ruchu drogowym. Niestety bardzo grube rękawice nie są w tej sytuacji dobrym rozwiązaniem, gdyż rozsądna obsługa osprzętu nie jest w nich możliwa – bezpieczeństwo jazdy jest ograniczone. Dlatego manetki podgrzewane to opłacalne i rozsądne wyposażenie, jeżeli początek sezonu na jednośladzie ma następować możliwe najwcześniej i dobiegać końca jak najpóźniej jesienią – naturalnie są one szczególnie cenione przez prawdziwych „zimowych kierowców”. Każda osoba, która chce szczególnie dobrze wykorzystać efekt grzewczy, uzupełnia wyposażenie dodatkowo o mufki na kierownicę lub osłony dłoni, aby chronić ręce przed pędem powietrza.

Niezbędnym warunkiem dla stosowania manetek podgrzewanych jest pojazd z instalacją elektryczną 12 V oraz akumulatorem. Akumulator nie może mieć zbyt małej pojemności, gdyż manetki podgrzewane zużywają sporo energii elektrycznej (w zależności od ustawienia przełącznika i wariantu nawet do 50 W). Dlatego pojemność akumulatora powinna wynosić co najmniej 6 Ah. Oprócz tego trzeba też zapewnić dostateczne ładowanie akumulatora za pośrednictwem alternatora. Motocykliści jeżdżący głównie po mieście w trybie „Stop and Go”, pokonujący jedynie krótkie trasy lub często korzystający z rozrusznika mogą przeciążać z manetkami podgrzewanymi swój alternator, a wtedy akumulator musi być od czasu do czasu doładowywany za pomocą ładowarki. Dlatego użytkowanie manetek podgrzewanych na małych jednośladach jest możliwe jedynie w ograniczonym zakresie. Niestety instalacje elektryczne 6 V oraz zapłony magnetyczne bez akumulatora nie są wystarczającą podstawą do ich użytkowania.

Uwaga: w celu samodzielnego montażu manetek podgrzewanych motocyklista musi dysponować podstawową wiedzą w zakresie instalacji elektrycznych pojazdów i odrobiną doświadczenia w majsterkowaniu, zwłaszcza wtedy, gdy manetki są podłączane za pośrednictwem przekaźnika. Z przekaźnika można zrezygnować jedynie w przypadku manetek podgrzewanych o słabszej wydajności, jednak do większości modeli jest on niezbędny do odciążania przełącznika oraz wyłącznika zapłonu, jak również do zapobiegania niepotrzebnemu zużyciu prądu, co mogłoby grozić w razie bezpośredniego podłączenia do akumulatora.  

Aby zapewnić stabilne zamocowanie manetek podgrzewanych na kierownicy, a w szczególności na tulei manetki gazu, trzeba przymocować je za pomocą odpornego na wysokie temperatury kleju dwuskładnikowego. Klej, przekaźnik, pasujące izolowane końcówki kablowe do podłączania przewodów, środek do czyszczenia hamulców oraz dobre szczypce do zaciskania warto przygotować przed przystąpieniem do pracy. Opcjonalnie może zajść potrzeba skorzystania z plastikowego młotka, zestawu kluczy nasadowych, cienkiego wkrętaka oraz ewentualnie wiertarki i kawałka przewodu do podłączenia przekaźnika.


Montaż manetek podgrzewanych – tak wiec idzie

Krok 1: lektura instrukcji montażu i zapoznawanie się z częściami

Krok 1: lektura instrukcji montażu i zapoznawanie się z częściami

01 – Przygotowanie motocykla i ogrzewania manetek

Przed przystąpieniem do pracy przeczytaj instrukcję montażu manetek podgrzewanych i zapoznaj się z elementami.


Krok 2: próbne oprzewodowanie manetek podgrzewanych, przełącznika i przewodu

Krok 2: próbne oprzewodowanie manetek podgrzewanych, przełącznika i przewodu

02 – Próbne oprzewodowanie części elektrycznej

Aby uniknąć niepotrzebnej pracy, na próbę połącz ze sobą manetki podgrzewane, przełącznik oraz przewód do akumulatora i sprawdź cały układ w kombinacji z akumulatorem pojazdu 12 V. Jeśli stwierdzisz, że wszystko działa bez zarzutu, możesz przystąpić do montażu.


Krok 3: zdejmowanie kanapy motocyklowej

Krok 3: zdejmowanie kanapy motocyklowej

03 – Zdejmowanie kanapy motocyklowej

Bezpiecznie podnieś pojazd. Składającą się automatycznie stopkę boczną zamocuj najlepiej za pomocą pasa mocującego, aby nie mogło dojść do przypadkowego przewrócenia motocykla. Teraz podnieś lub zdejmij kanapę motocyklową (kanapa jest zwykle zablokowana zamkiem kanapy motocyklowej, patrz instrukcja obsługi pojazdu) i poszukaj akumulatora. Być może musisz jeszcze zdjąć pokrywę boczną lub skrzynkę akumulatora, w rzadkich przypadkach akumulator może również znajdować się pod atrapą zbiornika paliwa, w tylnej osłonie lub w odrębnej skrzynce na ramie.


Krok 4: odłączanie akumulatora na biegunie ujemnym

Krok 4: odłączanie akumulatora na biegunie ujemnym

04 – Odłączanie akumulatora

Akumulator odłącza się biegunem ujemnym, aby podczas późniejszego podłączania przewodów nie mogło dojść do niezamierzonych zwarć. Pamiętaj o tym, aby nie zgubić nakrętki bieguna podczas odczepiania przewodu ujemnego.


Krok 5: odkręcanie połączeń śrubowych zbiornika paliwa

Krok 5: odkręcanie połączeń śrubowych zbiornika paliwa

05 – Zdejmowanie zbiornika paliwa

W następnej kolejności zdejmujesz zbiornik paliwa. W tym celu musisz najpierw sprawdzić, w których miejscach jest on połączony z ramą lub innymi częściami.


Krok 6: zdejmowanie zbiornika paliwa, odkręcanie pokrywy bocznej

Krok 6: zdejmowanie zbiornika paliwa, odkręcanie pokrywy bocznej

06 – Odkręcanie pokrywy bocznej

W przypadku naszego przykładowego motocykla, Suzuki GSF 600, pokrywy boczne są np. połączone złączami wtykowymi ze zbiornikiem paliwa i muszą najpierw zostać odkręcone i odwieszone.


Krok 7: odkręcanie przedłużenia kraniku paliwa

Krok 7: odkręcanie przedłużenia kraniku paliwa

07 – Odkręcanie przedłużenia kranika paliwa

Oprócz tego trzeba odkręcić przedłużenie mechanizmu kranika paliwa, aby później nie wisiało na ramie.


Krok 8, ilustr. 1: zdejmowanie przewodu odpowietrzającego zbiornika paliwa,...

Krok 8, ilustr. 1: zdejmowanie przewodu odpowietrzającego zbiornika paliwa,...

08 – Ściąganie przewodów wężowych

Kranik paliwa sterowany podciśnieniowo ustawiasz w pozycji „ON”, ale nie w pozycji „PRI”, aby po zdjęciu przewodów wężowych nie doszło do wycieku paliwa. Kranik paliwa, który nie jest sterowany podciśnieniowo, ustawiasz w pozycji „OFF”. 

Krok 8, ilustr. 2: ... przewodu podciśnieniowego oraz przewodu paliwowego

Krok 8, ilustr. 2: ... przewodu podciśnieniowego oraz przewodu paliwowego

Teraz można zdjąć przewody wężowe – na modelu Bandit mowa jest o przewodzie odpowietrzającym, podciśnieniowym oraz paliwowym do gaźnika.


Krok 9: podważanie manetki cienkim wkrętakiem i...

Krok 9: podważanie manetki cienkim wkrętakiem i...

09 – Dźwiganie i zdejmowanie manetek

Do zdejmowania oryginalnych manetek z kierownicy najlepiej zastosować trochę roztworu płynu do mycia naczyń, który jest wstrzykiwany pod manetkę. W tym celu trzeba nieznacznie podważyć manetkę na kierownicy lub tulei manetki gazu za pomocą cienkiego wkrętaka, następnie przesunąć wkrętak wokół kierownicy, tak aby umożliwić odpowiednie rozprowadzenie roztworu – i już można całkiem łatwo ściągnąć manetkę.


Krok 10: ...zdejmowanie z kierownicy za pomocą roztworu płynu do mycia naczyń lub środka do czyszczenia hamulców

Krok 10: ...zdejmowanie z kierownicy za pomocą roztworu płynu do mycia naczyń lub środka do czyszczenia hamulców

10 – Zdejmowanie manetek

W przypadku odpornych manetek gumowy można w tym celu także zastosować środek do czyszczenia hamulców, jednak nie należy tak robić w przypadku manetek z porowatej gumy ani pianki, gdyż środek może rozpuścić piankę. Jeśli manetka jest przyklejona do osprzętu, miejsce sklejenia trzeba najpierw rozciąć nożem do cięcia. Teraz przyjrzyj się tulei manetki gazu. Manetki podgrzewane najłatwiej jest zamontować na gładkich tulejach manetki gazu. Jeśli manetkę można wsunąć bez żadnych trudności, nie trzeba demontować tulei z kierownicy.


Krok 11: odwieszanie cięgna gazu i zdejmowanie tulei manetki gazu z kierownicy

Krok 11: odwieszanie cięgna gazu i zdejmowanie tulei manetki gazu z kierownicy

11 – Zdejmowanie tulei manetki gazu

Jednakże profilowane lub trochę zbyt grube tuleje trzeba obrobić piłą, pilnikiem oraz papierem ściernym, aby nowa manetka pasowała na nie ciasno, ale bez użycia siły. Wtedy najlepiej zdemontować tuleję obrotową z kierownicy. W tym celu trzeba rozkręcić armaturę, tak aby można było odwiesić cięgna gazu. Jest to łatwiejsze, gdy regulator cięgien zostanie obrócony trochę do tyłu, tak aby cięgno miało więcej luzu. Tuleje obrotowe z metalu są bardziej stabilne od tulei plastikowych i mogą również wytrzymać uderzenie młotkiem. Jednak w przypadku tworzywa sztucznego należy zachować ostrożność – lepiej nie używać młotka do nabijania nowej manetki, a już na pewno nie na kierownicy. Jeśli obudowa osprzętu jest również wykonana z tworzywa sztucznego i jest zamocowana na kierownicy za pomocą małego trzpienia, może on pęknąć już pod wpływem niewielkiego obciążenia. A wtedy osprzęt nie będzie już naprawdę mocno osadzony na kierownicy.


Krok 12, ilustr. 1: ostrożne spiłowywanie występów na tulei manetki gazu...

Krok 12, ilustr. 1: ostrożne spiłowywanie występów na tulei manetki gazu...

12 – Dopasowywanie tulei manetki gazu

Na tulei manetki gazu motocykla Suzuki znajdują się występy, które w celu montażu naszych nowych manetek podgrzewanych muszą zostać spiłowane, a ich resztki muszą zostać usunięte pilnikiem. Oprócz tego trzeba nieznacznie zmniejszyć średnicę papierem ściernym, aby nowa manetka pasowała na tuleję bez użycia siły. Może również zajść konieczność obróbki tulei manetki gazu.

Krok 12, ilustr. 2: ... i usuwanie resztek pilnikiem. Zmniejszanie średnicy papierem ściernym

Krok 12, ilustr. 2: ... i usuwanie resztek pilnikiem. Zmniejszanie średnicy papierem ściernym

Jeśli chcesz zachować swoje stare manetki jako rezerwę, najlepiej zaopatrz się od razu w nową tuleję i dokonaj jej obróbki odpowiednio do manetki podgrzewanej.


Krok 13: odtłuszczanie i czyszczenie kierownicy po lewej stronie

Krok 13: odtłuszczanie i czyszczenie kierownicy po lewej stronie

13 – Czyszczenie kierownicy

Przyklejenie manetek wymaga odtłuszczenia i wyczyszczenia kierownicy oraz tulei manetki gazu za pomocą środka do czyszczenia hamulców.


Krok 14, ilustr. 1: wprowadzasz trochę kleju do manetki i...

Krok 14, ilustr. 1: wprowadzasz trochę kleju do manetki i...

14 – Przyklejanie podgrzewanych manetek

Kolejna czynność to mieszanie kleju zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Teraz musisz pracować stosunkowo szybko, gdyż klej dwuskładnikowy błyskawicznie ulega utwardzeniu. Wprowadź trochę kleju do manetki, nasuń lewą manetkę w taki sposób, aby wyjście przewodu było skierowane w dół, a następnie powtórz tę czynność na tulei manetki gazu. To, czy nasunięcie nowej manetki będzie możliwe, zostało już sprawdzone wcześniej.

Krok 14, ilustr. 2: ...nasuwasz manetkę w taki sposób, aby wyjście przewodu było skierowane w dół

Krok 14, ilustr. 2: ...nasuwasz manetkę w taki sposób, aby wyjście przewodu było skierowane w dół

Uwaga: na tulei manetki gazu zawsze trzeba zostawić dostatecznie dużą szczelinę na obudowę osprzętu, aby później manetka gazu łatwo się obracała i nie blokowała. Z reguły po utwardzeniu kleju nie ma już możliwości dodatkowej regulacji ani demontażu manetek bez ich zniszczenia!

Krok 14, ilustr. 3: powtarzasz tę czynność na tulei manetki gazu

Krok 14, ilustr. 3: powtarzasz tę czynność na tulei manetki gazu 


Krok 15: przewody nie mogą zostać zakleszczone w przypadku skrętu kierownicy

Krok 15: przewody nie mogą zostać zakleszczone w przypadku skrętu kierownicy

15 – Układanie przewodów

Wyjścia przewodów manetek układasz między goleniami widelca do ramy w taki sposób, aby w żadnym razie nie mogły przeszkadzać ani zakleszczać cięgna gazu w przypadku pełnego skrętu kierownicy.


Krok 16: mocowanie przełącznika na kierownicy lub na osprzęcie

Krok 16: mocowanie przełącznika na kierownicy lub na osprzęcie

16 – Montaż przełącznika

Przełącznik mocujesz w zależności od pojazdu za pomocą obejmy w łatwo dostępnym miejscu na kierownicy lub za pośrednictwem mocowania samoprzylepnego na desce rozdzielczej lub w owiewce przedniej. Przewód prowadzisz podobnie jak wcześniej do ramy, w obszarze główki ramy zwracając uwagę na to, aby w żadnym razie nie mógł zostać zakleszczony przy skręcie kierownicy.


Krok 17: wykonywanie połączenia za pomocą kabla do akumulatora

Krok 17: wykonywanie połączenia za pomocą kabla do akumulatora

17 – Łączenie z akumulatorem

Teraz można połączyć wiązkę przewodów przeznaczoną do podłączenia do akumulatora z przewodami manetek i modułu przełącznika. Czynność ta jest wyjątkowo prosta w przypadku manetek podgrzewanych firmy saito, ponieważ styki są jednoznacznie oznakowane „chorągiewkami”.

Wiązkę przewodów układasz wzdłuż ramy w kierunku akumulatora. Wszystkie przewody są mocowane na kierownicy i ramie z użyciem dostatecznej liczby opasek zaciskowych.

Manetki o niskiej mocy można teraz bezpośrednio podłączyć do bieguna dodatniego i ujemnego akumulatora (patrz instrukcja montażu dołączona do manetek podgrzewanych). W ten sposób narażasz się jednak na straty prądu w sytuacji, gdy kiedyś nie wyłączysz manetek podgrzewanych przełącznikiem po zakończeniu jazdy. Albowiem wyłącznik zapłonu nie przerywa obwodu elektrycznego w przypadku tego rodzaju układu połączeń.


Krok 18: szukanie korzystnej pozycji do stałego zamocowania przekaźnika

Krok 18: szukanie korzystnej pozycji do stałego zamocowania przekaźnika

18 – Określanie pozycji przekaźnika

Jeżeli zapomnisz o włączonych manetkach np. przez całą noc, to w zależności od poziomu przełączania mogą one silnie się przegrzać i tak głęboko rozładować akumulator, że uruchomienie pojazdu nie będzie już możliwe. Aby tego uniknąć, zawsze wskazane jest podłączanie za pośrednictwem przekaźnika. Najpierw musisz poszukać odpowiedniego miejsca na przekaźnik w pobliżu akumulatora. W przypadku motocykla Bandit trzeba wywiercić mały otwór w błotniku pod kanapą motocyklową, a następnie przykręcić tam przekaźnik.


Krok 19: do podłączenia stosujesz izolowane końcówki kablowe

Krok 19: do podłączenia stosujesz izolowane końcówki kablowe

19 – Stosowanie izolowanych końcówek kablowych

Teraz przekaźnik zostaje połączony za pośrednictwem zacisku 86 z minusem akumulatora, za pośrednictwem zacisku 30 ze znajdującym się pomiędzy bezpiecznikiem z plusem akumulatora, za pośrednictwem zacisku 87 z czerwonym przewodem dodatnim manetek podgrzewanych (przewód zasilający do modułu przełącznika) oraz za pośrednictwem zacisku 85 z plusem „po stacyjce” z wyłącznika zapłonu. Plus można pozyskać ze znajdujące się w pobliżu urządzenia odbiorczego, na przykład klaksonu, który i tak rzadko jest używany, ewentualnie z przekaźnika rozrusznika, co stanowi dobre rozwiązanie w motocyklu Bandit.  

"Plus „po stacyjce” można znaleźć za pomocą próbnika napięcia – próbnik musi zapalić się na danym przewodzie po przełączeniu wyłącznika zapłonu do pozycji „ON”, natomiast po wyłączeniu musi ponownie zgasnąć.


Krok 20: pobieranie plusa „po stacyjce” (wyłącznik zapłonu) np. na przekaźniku rozrusznika

Krok 20: pobieranie plusa „po stacyjce” (wyłącznik zapłonu) np. na przekaźniku rozrusznika

20 – Sprawdzanie połączeń elektrycznych

Jeżeli przekaźnik został podłączony, sprawdzasz raz jeszcze wszystkie połączenia elektryczne. Czy wszystko zostało połączone prawidłowo? Potem możesz podłączyć akumulator, włączyć zapłon i wypróbować działanie manetek podgrzewanych. Czy kontrolka jest zapalona, można przełączać wszystkie poziomy ogrzewania i wszystkie pozostałe funkcje?"


Krok 21: potem można zamontować zbiornik paliwa

Krok 21: potem można zamontować zbiornik paliwa

21 – Ponowny montaż wszystkich części

Potem można zamontować zbiornik paliwa. Przedtem sprawdzasz raz jeszcze prawidłowe działanie manetki gazu, o ile została wcześniej zdemontowana, zwracając przy tym uwagę na to, aby przewody wężowe były podłączone bez zginania, a ewentualne zaciski prawidłowo zamocowane. Niekiedy praktycznym rozwiązaniem może być przytrzymywanie zbiornika paliwa przez drugą osobę – w ten sposób można najbezpieczniej uniknąć zarysowań lub upadku zbiornika.  

Jeżeli kanapa motocyklowa została założona, a motocykl został przez Ciebie starannie przygotowany do jazdy, możesz przystąpić do pierwszej jazdy próbnej i sprawdzić, jak przyjemnie ciepło manetek podgrzewanych emanuje z rąk na całe ciało. To jest naprawdę komfortowe.


Nasza rekomendacja


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.