Wymiana uszczelek widelca 

Jeżeli pomimo mycia i polerowania rury widelca są już po niewielu kilometrach na nowo zaoliwione i brudne, to przyczyną są zużyte uszczelki widelca (często nazywane również pierścieniami uszczelniającymi Simmera). 

Wymiana uszczelek widelca

Wymiana uszczelek widelca w motocyklu

To tylko dwa gumowe pierścienie, a jednak są tak ważne: jeżeli dziwisz się, że pomimo całkiem świeżego mycia i polerowania rury widelca już po niewielu kilometrach są znowu zaoliwione i brudne, przyczyną są zużyte uszczelki widelca. Brudna rura widelca stanowi mniejszy problem, ale już nieprawidłowo działające tłumienie szkodzi stateczności pojazdu, a co najgorsze: wyciekający olej może spływać na układ hamulcowy i pozbawić go sprawności. Gdy konieczna jest wymiana, zawsze należy wymieniać obie uszczelki widelca po obu stronach.


Wymiana uszczelek widelca – tak wiec idzie

Krok 1: Odkręcanie korków

Krok 1: Odkręcanie korków

01 – Odkręcanie korków

Jeśli motocykl został bezpiecznie podniesiony, wykonywany jest demontaż błotnika, kół i zacisków hamulcowych. Wystarcza przywiązanie zacisków hamulcowy z boku za pomocą izolowanego drutu/przewodu, przecież nie trzeba otwierać układu hydraulicznego. Od tej chwili nie możesz już naciskać dźwigni hamulca. Po zwolnieniu mocowań dolnej półki widelca golenie widelca są wyciągane w dół, przy czym wykonywane są łagodne ruchy obrotowe.


Krok 2: wyjmowanie goleni widelca

Krok 2: wyjmowanie goleni widelca

02 – Wyjmowanie goleni widelca

Jeśli motocykl został bezpiecznie podniesiony, wykonywany jest demontaż błotnika, kół i zacisków hamulcowych. Wystarcza przywiązanie zacisków hamulcowy z boku za pomocą izolowanego drutu/przewodu, przecież nie trzeba otwierać układu hydraulicznego. Od tej chwili nie możesz już naciskać dźwigni hamulca. Po zwolnieniu mocowań dolnej półki widelca golenie widelca są wyciągane w dół, przy czym wykonywane są łagodne ruchy obrotowe.


Krok 3: wyjmowanie górnej śruby zamykającej widelec, wylewanie oleju do amortyzatorów

Krok 3: wyjmowanie górnej śruby zamykającej widelec, wylewanie oleju do amortyzatorów

03 – Rozbieranie widelca

Śruby zamykające są z lekkim oporem odkręcane za pomocą grzechotki i pasujące nasadki, gdyż korki znajdują się pod lekkim naciskiem nawet w przypadku rozprężonych sprężyn amortyzatora.

Teraz można wyjąć ewentualne rury dystansowe, podkładki talerzowe oraz sprężyny amortyzatora. Koniecznie zapamiętaj kolejność i pozycję montażu usuwanych elementów. Wskazane jest rozbieranie każdej goleni widelca osobno, aby wykluczyć zamianę części.

Cały olej może skapywać do odpowiedniej miski do zlewania oleju. Jeśli dostępna jest śruba spustowa, ją też trzeba usunąć. Kilkukrotne wsunięcie i wysunięcie rury widelca przyspiesza ściekanie oleju do amortyzatorów.


Krok 4: wyjmowanie dolnej śruby zamykającej widelec

Krok 4: wyjmowanie dolnej śruby zamykającej widelec

04 – Wyjmowanie dolnej śruby zamykającej widelec

Trochę trudniejszy etap prac polega teraz na usunięciu śruby imbusowej, która od dołu łączy ze sobą goleń widelca i drążek amortyzatora. Problem stanowi tutaj to, że w niektórych przypadkach próba odkręcenia śruby powoduje również obrót drążka amortyzatora. Niekiedy można temu zapobiec za pomocą odpowiedniej nasadki i dwóch przedłużek wprowadzanych od góry do rury widelca. Jeżeli potrzebne narzędzie nie jest dostępne, pomocnym rozwiązaniem może być przedwczesny montaż. Przy odrobinie szczęścia naprężona sprężyna amortyzatora uniemożliwi obracanie rury amortyzatora.

Pod śrubą imbusową znajduje się podkładka uszczelniająca, która musi zawsze zostać wymieniona. Koniecznie pamiętaj o tym, że z chromowanymi rurami widelca trzeba obchodzić się delikatnie jak z jajkiem. Najmniejsza szczerba w obszarze roboczym pierścienia uszczelniającego wystarcza do zrujnowania rury widelca, gdyż pierścień stałby się nieszczelny już po kilku kilometrach. Jeśli goleń widelca jest mocowana w imadle, to wyłącznie za goleń, np. za nakładki mocujące zacisków hamulcowych. Gdy wszystkie próby zakończą się niepowodzeniem, jedynym rozwiązaniem będzie wizyta w warsztacie, który na pewno za niewielką opłatą odkręci śruby za pomocą pneumatycznej wkrętarki udarowej.


Krok 5: usuwanie pierścienia zabezpieczającego

Krok 5: usuwanie pierścienia zabezpieczającego

05 – Usuwanie pierścienia zabezpieczającego

Teraz jest usuwany pierścień zabezpieczający, który zabezpiecza pierścień uszczelniający pod kapturkiem przeciwpyłowym. Użyj małego wkrętaka do ostrożnego przesunięcia kapturka przeciwpyłowego w górę, a następnie usuń pierścień zabezpieczający, ściskając go od zewnątrz do wewnątrz, takim sposobem wyjmując go z rowka.


Krok 6: usuwanie uszkodzonego pierścienia uszczelniającego

Krok 6: usuwanie uszkodzonego pierścienia uszczelniającego

06 – Usuwanie uszkodzonego pierścienia uszczelniającego

06 Jeżeli goleń widelca jest pewnie zamocowana, należy kilkukrotnie gwałtownie pociągnąć za rurę widelca, wtedy pierścień uszczelniający ześlizguje się z goleni, pchany przez tuleję prowadzącą. Można go ściągnąć w górę. Jeżeli posiadasz widelec bez tulei prowadzącej, pierścień uszczelniający nie przemieści się na zewnątrz razem z rurą widelca podczas jej wysuwania. Ten pierścień można potem łatwo wyciągnąć. Jeśli widelec ma być dalej rozbierany, np. w celu czyszczenia i kontroli zużycia (min. długość sprężyny amortyzatora, zużycie w goleni widelca itd.), należy koniecznie sięgnąć do książki naprawy. Częstokroć podczas kompletnego rozbierania widelca trzeba wymieniać różne o-ringi i tuleje ślizgowe. Jeżeli masz wątpliwości, koniecznie spytaj specjalistę, co jest potrzebne do prawidłowego remontu w przypadku Twojego modelu. Po wyczyszczeniu złóż widelec. Zamontuj śruby do mocowania drążków amortyzatora z nowymi podkładkami miedzianymi na dole goleni widelca.


Krok 7: montaż z użyciem przyrządu do montażu uszczelek widelca

Krok 7: montaż z użyciem przyrządu do montażu uszczelek widelca

07 – Montaż z użyciem przyrządu do montażu uszczelek widelca

Przed montażem nowego pierścienia uszczelniającego należy go trochę nasmarować, po pierwsze na powierzchni zewnętrznej, aby ułatwić wślizgnięcie się do goleni widelca, a następnie na wardze uszczelniającej, aby nie uszkodzić jej podczas montażu. Do wkładania pierścienia uszczelniającego można skorzystać z odpowiedniej rury lub, jeszcze lepiej, z profesjonalnego przyrządu do montażu uszczelek widelca. Optymalny podkład dla pierwszych uderzeń stanowi stary pierścień uszczelniający. Wbijanie uszczelki widelca nie wymaga dużej siły. W żadnym razie nie używaj przedmiotów o ostrych krawędziach, które mogłyby uszkodzić pierścień. Pierścień uszczelniający jest wbijany na tyle daleko, aby wkrętakiem można było wcisnąć pierścień zabezpieczający do rowka.


Krok 8: nalewanie oleju do amortyzatorów

Krok 8: nalewanie oleju do amortyzatorów

08 – Nalewanie oleju do amortyzatorów

W zależności od wyboru rury widelca są napełniane olejem do amortyzatorówna stole warsztatowym lub na pojeździe. My wybraliśmy opcję napełniania na pojeździe. Najważniejsze są prawidłowa lepkość oraz dokładnie takie same ilości (sprawdź w książce naprawy, miarka lub lejek zapewniają bezpieczne nalewanie). Jeśli widelec „dobija” podczas silnego hamowania, nic nie da nalanie oleju o innej lepkości! Przyczyną tego stanu rzeczy są sprężyny amortyzatora, olej do amortyzatorów nie jest odpowiedzialny za tłumienie. Wrodzone słabości podwozia niektórych motocykli można wyeliminować za pomocą sprężyn amortyzatora np. firmy Wirth. Te sprężyny mają homologację typu, są nawijane progresywnie i mają ok. 30% wyższą twardość od sprężyn oryginalnych. W przypadku wspomaganych powietrzem widelców za pomocą sprężyn Wirth można nawet całkowicie lub częściowo zrezygnować z powietrza, a to oznacza ochronę pierścieni uszczelniających.

Po zakończeniu prac wszystkie śruby i nakrętki są dokręcane kluczem dynamometrycznym wg danych w książce naprawy. Hamulec należy wstępnie napompować na tyle, aby klocki przylegały do tarcz hamulcowych. Teraz można zdjąć motocykl z podnośnika. Potem bezpiecznie wyruszysz z nowym komfortem jazdy na szosę, ale przedtem sprawdź po krótkiej jeździe próbnej, czy widelec jest szczelny.


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.