Wspomaganie rozruchu – część 1: „pierwsza pomoc” w przypadku problemów z rozruchem 

Problemy z rozruchem mogą mieć wiele przyczyn. Dlatego jeśli motocykl nie chce się uruchomić, najlepszą metodą jest systematyczne wyszukiwanie błędu – z pomocą poniższej listy kontrolnej „pierwszej pomocy”. 

Wspomaganie rozruchu – część 1: „pierwsza pomoc” w przypadku problemów z rozruchem

Wspomaganie rozruchu w motocyklach – część 1

Problemy z rozruchem zawsze pojawiają się w najmniej odpowiednim momencie. Po prostu tak jest, że uszkodzenia, niezależnie od tego, czy drobne, czy też poważne, nie mają sztywno zaplanowanego harmonogramu. Ale być może z pomocą poniższej listy kontrolnej „pierwszej pomocy” dotyczącej „drobnych” przyczyn uda Ci się uruchomić silnik.

Czasem przyczyny problemów z rozruchem są całkiem proste. Trzeba tylko wiedzieć, jak je znaleźć...

Uwaga: podstawowym warunkiem korzystania z naszych porad dotyczących wspomagania rozruchu jest akumulator, który nie jest całkowicie rozładowany, gdyż wówczas i tak trzeba będzie go naładować – a na to trzeba po prostu trochę czasu.


Start motocykla część 1 – tak wiec idzie

Krok 1: awaryjny wyłącznik zapłonu w pozycji „RUN”?

Krok 1: awaryjny wyłącznik zapłonu w pozycji „RUN”?

01 – Awaryjny wyłącznik zapłonu w pozycji „RUN”?

Na osprzęcie kierownicy po prawej stronie znajduje się awaryjny wyłącznik zapłonu, który zazwyczaj jest oznaczony pozycjami „RUN” i „OFF”. Jednak większość motocyklistów właściwie nigdy nie korzysta z tego alternatywnego awaryjnego wyłącznika zapłonu, przez co nie jest on też brany pod uwagę.

Zawsze jednak można trafić na kawalarzy, którzy o nim wiedzą i przechodząc obok motocykla, po prostu przełączają przełącznik do pozycji „OFF”. Problem tkwi w tym: co prawda rozrusznik działa dalej, ale prąd zapłonowy został przerwany. Z tego powodu niektóre motocykle wylądowały już w warsztacie...


Krok 2: czy fajka zapłonowa jest mocno osadzona?

Krok 2: czy fajka zapłonowa jest mocno osadzona?

02 – Czy fajka zapłonowa jest mocno osadzona?

Wspomniani kawalarze mogli też ściągnąć jedną fajkę zapłonową ze świecy zapłonowej. Dlatego przy okazji sprawdź od razu prawidłowe zamocowanie wszystkich fajek zapłonowych naszego silnika. Czy przewody są prawidłowo zamocowane do fajek, a fajki osadzone na świecach?


Krok 3: czy wyłącznik na stopce bocznej jest zabrudzony?

Krok 3: czy wyłącznik na stopce bocznej jest zabrudzony?

03 – Schalter am Seitenständer verdreckt?

Zadaniem wyłącznika bezpieczeństwa na stopce bocznej jest zapobieganie ruszaniu z rozłożoną stopką boczną. Wyłącznik jest zamontowany na mocowaniu stopki bocznej, w związku z czym znajduje się w obszarze, który jest wprost optymalnie zaopatrywany w wodę i brud uliczny. Nieprawidłowe działanie tego wyłącznika łatwiej jest jednak wykryć niż w przypadku awaryjnego wyłącznika zapłonu, albowiem po naciśnięciu przycisku rozruchu nie dzieje się zupełnie nic. Wówczas pierwszą czynnością jest kontrola wzrokowa.  

Nawet jeżeli stopka boczna pozornie wygląda na złożoną prawidłowo, to decydujące znaczenie może mieć już nawet jeden milimetr, o który wyłącznik nie może przesunąć się do swojej prawidłowej pozycji, gdyż jest pokryty skorupą brudu. Wyczyść wyłącznik tym, co akurat masz pod ręką – szmatką/ścierką lub odrobiną oleju pełznego czy też sprayem do styków.  

W motocyklach z przełącznikiem sprzęgła przepływ prądu zapłonu wymaga włączenia sprzęgła. Również i ten przełącznik może być uszkodzony. Szybka kontrola polega na obejściu tego przełącznika poprzez połączenie obu końcówek kablowych na przełączniku.


Krok 4: czy bieg jałowy został wrzucony? Nie polegaj na kontrolce biegu jałowego!

Krok 4: czy bieg jałowy został wrzucony? Nie polegaj na kontrolce biegu jałowego!

04 – Czy bieg jałowy został wrzucony?

Nawet zapalony wskaźnik biegu jałowego nie zawsze oznacza, że bieg jałowy został prawidłowo wrzucony. W niektórych motocyklach następuje wtedy przerwanie obwodu zapłonowego, ewentualnie obwodu rozrusznika, inne pchają motocykl z wrzuconym biegiem do przodu za pośrednictwem rozrusznika. Sprawdź dla pewności, czy bieg jałowy został rzeczywiście wrzucony.  


Krok 5: czy wszystkie prądożerne urządzenia są wyłączone?

Krok 5: czy wszystkie prądożerne urządzenia są wyłączone?

05 – Czy wszystkie prądożerne urządzenia są wyłączone?

Istnieją również takie układy zapłonowe, które są bardzo egoistyczne, jeśli chodzi o moc akumulatora. Jeżeli akumulator nie jest tylko do pewnego stopnia w formie lub musi równocześnie obsługiwać inne urządzenia odbiorcze (oświetlenie, podgrzewane manetki itp.), może zdarzyć się tak, że wytwarzana iskra zapłonowa jest za słaba dla zimnego silnika. Dlatego wszystkie pozostałe urządzenia odbiorcze muszą być w trakcie rozruchu wyłączone.


Krok 6: czy wyłącznik zapłonu ma problemy ze stykiem?

Krok 6: czy wyłącznik zapłonu ma problemy ze stykiem?

06 – Czy wyłącznik zapłonu ma problemy ze stykiem?

Włącz na chwilę reflektor i sprawdź, czy światło nie jest słabe albo nie świeci z przerwami, gdy poruszasz kluczykiem zapłonowym. Jeśli tak jest, spryskaj wnętrze wyłącznika sprayem do wkładek. Często potem wszystko jest już w porządku – ewentualnie potrzebujesz nowego wyłącznika zapłonu.


Krok 7, ilustr. 1: czy w baku naprawdę jest dosyć paliwa?

Krok 7, ilustr. 1: czy w baku naprawdę jest dosyć paliwa?

07 – Czy w baku naprawdę jest dosyć paliwa?

„Coś tam sobie pluska w baku, więc jest w nim jeszcze dosyć paliwa”. To stwierdzenie może być prawdziwe, ale wcale nie musi. W większości zbiorników paliwa w środkowej części znajduje się wgłębienie przypominające kształtem tunel, aby zapewnić miejsce na rury ramy, obudowy filtrów powietrza lub inne elementy. Po jednej stronie zbiornika znajduje się kranik paliwa i to właśnie z tej strony tunelu może brakować paliwa. Po drugiej stronie faktycznie paliwo jeszcze chlupocze, ale po prostu nie może przelać się nad tunelem.  

Czasem może pomóc znaczne pochylenie motocykla na bok (w kierunku kraniku paliwa – należy wziąć pod uwagę masę pojazdu!), aby spożytkować ostatnią resztkę paliwa przed nieuchronną wizytą na stacji benzynowej.

Krok 7, ilustr. 2: czy cel został osiągnięty z ostatnią kropelką paliwa?

Krok 7, ilustr. 2: czy cel został osiągnięty z ostatnią kropelką paliwa?

Czasem może zdarzyć się tak, że uda się dotrzeć do celu z dosłownie ostatnią kropelką paliwa. Zapłon został wyłączony akurat na moment przed zgaśnięciem silnika – przecież cel został osiągnięty. Ale niestety wtedy można zapomnieć o ponownym uruchomieniu następnego ranka. Może silnik wydobędzie z siebie kilka żałosnych kaszlnięć, ale potem nastanie złowieszcza cisza. Po prostu trzeba przełączyć na „rezerwę”.


Krok 8: czy dławik działa prawidłowo?

Krok 8: czy dławik działa prawidłowo?

08 – Czy dławik działa prawidłowo?

Zimny silnik nie uruchamia się bez urządzenia do zimnego rozruchu. W szczególności wtedy, gdy dławik jest uruchamiany z kierownicy za pośrednictwem cięgna, może dojść do jego zakleszczenia lub tak znacznego wydłużenia, że nie działa już prawidłowo.  

W razie podejrzenia przyglądamy się cięgnu od kierownicy aż po gaźnik i sprawdzamy, czy dławik jest uruchamiany prawidłowo. Jeśli jest zablokowany, trzeba dokładnie nasmarować cięgno. Szybka metoda to zazwyczaj odrobina oleju pełznego. Natomiast nadmiernie wydłużone lub zerwane cięgno trzeba wymienić.


Krok 9: pęcherzyk powietrza w filtrze paliwa?

Krok 9: pęcherzyk powietrza w filtrze paliwa?

09 – Pęcherzyk powietrza w filtrze paliwa?

Większy pęcherzyk powietrza w zewnętrznym filtrze paliwa może jak najbardziej prowadzić do przerwania przepływu paliwa do gaźnika. Bardzo nieznaczne zdjęcie węża z filtra po stronie gaźnika z otwartym kranikiem paliwa (w przypadku kraników podciśnieniowych trzeba go przestawić do pozycji „PRI”), powoduje wypchnięcie powietrza –następnie szybko trzeba nasunąć wąż na filtr, aby nie wyciekło zbyt dużo paliwa. W miarę możliwości należy unikać kontaktu skóry z paliwem.

Zagięty przewód paliwowy również może odciąć dopływ życiodajnego soku do silnika. Dlatego przewód paliwowy musi być zawsze układany z dostatecznie dużymi promieniami. Tam, gdzie nie jest to możliwe, pomocne może być prowadzenie węża w spiralnej sprężynie.


Krok 10: oblodzony gaźnik

Krok 10: oblodzony gaźnik

10 – Oblodzony gaźnik

W trakcie parowania paliwa w gaźniku zachodzi parowanie dyfuzyjne na zimno, a z otoczenia jest pobierane ciepło. Dlatego zwłaszcza przy wysokiej względnej wilgotności powietrza i w temperaturach nieznacznie powyżej temperatury zamarzania na gaźnikach od czasu do czasu pojawia się oblodzenie – wtedy silnik nie daje się uruchomić lub bardzo szybko gaśnie. Rozwiązaniem tego problemu jest ciepło i profilaktyczne stosowanie dodatku paliwowego, takiego jak na przykład środek PROCYCLE do czyszczenia układu paliwowego.


11 – Olej napędowy?

Powąchaj zawartość swojego zbiornika paliwa. Czyżby ten zapach kojarzył się z olejem napędowym? Jeśli tak, to najlepiej będzie, jeśli dla swoich terminów wybierzesz inny środek transportu, gdyż spuszczenie zawartości zbiornika paliwa i komór pływakowych gaźnika trochę potrwa.

Jeśli nasza lista kontrolna jeszcze nie pomogła w rozwiązaniu problemu, zaplanuj sporo czasu na dokładną kontrolę zapłonu i gaźnika – więcej informacji na ten temat znajdziesz w 2. części naszego poradnika...

 mehr dazu liest du im Teil 2 unserer Hilfestellung


Nasza rekomendacja


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.