Doskonała widoczność wstecz

Doskonały widok w lusterku wstecznym? W przypadku wielu motocykli wciąż tak nie jest. Przedstawiamy tutaj, jak prawidłowo zmodyfikować lusterko wsteczne.

Spiegel – Perfekter Blick nach hinten

Prawidłowa modyfikacja lusterka wstecznego

Nieustannie docierają do nas maile z pytaniami dotyczącymi lusterek wstecznych: jakiego lusterka mogę używać w swoim motocyklu? Jak je zamocować? Czy potrzebny jest adapter? Czy pasują lusterka na końcówkę kierownicy? Niestety my też nie jesteśmy w stanie sprawdzić w żadnej książce, które lusterko pasuje na jaki motocykl. Dlatego należy przyjrzeć się oryginalnym lusterkom motocykla, ich mocowaniom i warunkom na ramie (np. zamontowane już kierunkowskazy na końcówkach kierownicy lub osłony dłoni).


Abb. 1: Ermitteln des Durchmessers

Ilustr. 1: Ustalanie średnicy

Abb. 2: Ermitteln der Gewindesteigung

Ilustr. 2: Ustalanie skoku gwintu

Abb. 3: Ermitteln der Gewindelänge mit einer Schieblehre

Ilustr. 3: Ustalanie długości gwintu za pomocą suwmiarki

Lusterko na osprzęcie kierownicy

Aby dokładnie sprawdzić, czy dane lusterko wymienne będzie pasować na osprzęt kierownicy motocykla, należy po prostu odkręcić zamontowane lusterko i zmierzyć suwmiarką średnicę gwintu (ilustracja 1), sprawdzianem gwintowym skok gwintu (ilustracja 2) oraz ewentualnie długość szyjki (długość gwintu, ilustracja 3).

Następnie należy sprawdzić, czy chodzi o zwykły gwint prawy czy też o gwint lewy. W przypadku gwintu lewego na nakrętce znajduje się nacięcie, prawe lusterko na kierownicę w modelach np. Yamahy ma zazwyczaj gwint lewy.

Motocykle japońskie o pojemności powyżej 125 ccm mają z reguły gwint o średnicy 10 mm i skokiem 1,25 (sposób zapisu: M10 x 1,25). Natomiast skutery i małe maszyny mają często gwint M8, który niekiedy przechodzi przez osprzęt kierownicy (ilustracja 5). Gwint przelotowy znajduje się również w wielu Harleyach (ilustracja 6) lub starszych maszynach 2-zaworowych BMW.

Abb. 4: In der Mitte sichtbar: die Kerbe zur Kennzeichnung für Linksgewinde

Ilustr. 4: Widoczne na środku nacięcie oznacza gwint lewy

Abb. 5: Spiegel mit durchgestecktem M8-Gewinde

Ilustr. 5: Lusterko z gwintem przelotowym M8

Abb. 6: Spiegel mit durchgestecktem Gewinde

Ilustr. 6: Lusterko z gwintem przelotowym


Abb. 7: Spiegelgewinde mit unterschiedlichen Gewindesteigungen (M10x1.25, M10x1,5)

Ilustr. 7: Gwinty lusterek z różnymi skokami gwintów 
M10x1.25, M10x1,5

W przypadku nowych motocykli BMW z krótkim gwintem średnica gwintu wynosi wprawdzie 10 mm, ale skok 1,5 mm; w takiej sytuacji można zastosować krótki adapter.


Abb. 8: Vielseitiger Lieferumfang bei Zubehör-spiegeln aus dem Louis Sortiment

Ilustr. 8: Uniwersalny komplet w dostawie lusterek wymiennych z oferty firmy Louis

Wiele naszych lusterek na kierownicę dostarczamy w komplecie z dodatkowym adapterem do gwintu lewego i Harleya, dzięki czemu nie trzeba niczego dokupować.


Abb. 9: Rücksichtslos: Ist der Spiegelarm zu kurz sieht man nur den eigenen Ärmel

Ilustr. 9: Bez kontroli wstecznej: przy zbyt krótkim ramieniu lusterka widać tylko własny rękaw

Dla funkcjonalności lusterka ważne są długość ramienia i ustawienie. Lusterka z krótkim ramieniem nadają się tylko do bardzo szerokich lub bardzo wysokich kierownic, przy krótkiej kierownicy rękaw kurtki przesłaniałby część powierzchni lusterka.


Abb. 10: Eine Kontermutter verhindert, dass sich der Spiegel löst

Ilustr. 10: Nakrętka kontrująca zapobiega poluzowaniu i odkręceniu się lusterka

Po prawidłowym ustawieniu lusterka należy dokładnie dokręcić lusterko na osprzęcie kierownicy. Robi się to albo od dołu w przypadku gwintu przelotowego, albo od góry przy użyciu nakrętki kontrującej.


Abb. 11: Schraubensicherung hilft gegen Los-vibrieren

Ilustr. 11: Środek do zabezpieczania gwintów chroni przed obluzowaniem pod wpływem wibracji

Niekiedy w Harleyu można zamocować również zwykłe lusterko, bez adaptera, za pomocą przekładanej od dołu śruby, jeżeli pasuje gwint. Kropla (średnio mocnego) środka do zabezpieczania gwintów zapobiega obluzowaniu pod wpływem wibracji.


Abb. 12: Kugelkopf mit Feststellschraube

Ilustr. 12: Głowica kulowa ze śrubą mocującą

Następnie ustawić korpus lusterka w taki sposób, aby zapewniało optymalną widoczność ruchu drogowego za pojazdem. Niektóre lusterka mają na przegubie kulowym korpusu dodatkową nakrętkę mocującą, którą można nieco mocniej dokręcić, jeżeli pęd powietrza odchyla korpusu lusterka.


Abb. 13: Spiegel außen am Lenkrohr angeklemmt

Ilustr. 13: Lusterko zamocowane na zewnątrz rury kierownicy

Lusterka na końcówki kierownicy

Chcąc zachować wyeksponowaną prostą linię motocykla, na przykład w modelu Fighter lub Cafe Racer, często montuje się lusterka na końcówkę kierownicy. Nad czy pod kierownicą – to już kwestia gustu. Dozwolone są obydwa warianty, dopóki nie ograniczają skrętu kierownicy i nie utrudniają widoczności z tyłu. Takie lusterko mocuje się albo na zewnątrz rury kierownicy, albo przy użyciu zacisku wewnętrznego.

W przypadku zacisku zewnętrznego musi oczywiście pozostać dość miejsca na manetki i armaturę. Ewentualnie należy je przesunąć ku środkowi kierownicy.

Abb. 14: Spiegel mit Innenklemmung

Ilustr. 14: Lusterko z zaciskiem wewnętrznym

Zacisk wewnętrzny można zamontować tylko w rurze kierownicy, która jest wewnątrz pusta. Nie może się tam znajdować np. tuleja gwintowana od oryginalnych końcówek kierownicy. Jeżeli jest w niej tuleja, należy sprawdzić, czy możliwe będzie jej wyjęcie – nie każdą tuleję da się zdemontować.

Abb. 15: Lenkerenden mit Spiegelaufnahme

Ilustr. 15: Końcówki kierownicy z mocowaniem lusterka

Trzecia możliwość to specjalne końcówki kierownicy z zaciskiem metalowym, mocowane w kierownicy, na których montuje się lusterko na końcówkę kierownicy.

Końcówki kierownicy z zaciskiem gumowym nie nadają się niestety do montowania lusterka, ponieważ obracałby się w kierownicy. Prosimy używać tylko odpowiednich adapterów końcówek kierownicy z zaciskiem metalowym.


Abb. 16: Ausmessen des Schraublochabstands mit Schieblehre

Ilustr. 16: Pomiar odległości między otworami na śruby za pomocą suwmiarki

Lusterka mont. na owiewk.

W przypadku uszkodzenia oryginalnego lusterka na owiewkę lub wymiany na smukłe, eleganckie lusterko aluminiowe należy najpierw sprawdzić, jakie możliwości mocowania oferuje owiewka. Kluczowe znaczenie ma odstęp między otworami na śruby oraz umiejscowienie otworów w stosunku do wygięcia ramienia lusterka.

Następnie należy porównać, czy stopka adaptera wybranego lusterka odpowiada odstępowi między otworami na śruby (zazwyczaj są różne otwory podłużne) i czy można zamocować lusterko z adapterem pod wybranym kątem na owiewce.

Abb. 17: So passt das: Zubehörspiegel an BMW S1000RR

Ilustr. 17: W tym przypadku pasuje: lusterko wymienne na BMW S1000RR


Modułowy system lusterek gazzini

Kto ma ochotę samodzielnie skomponować optymalne lusterko dla swojego motocykla, ten znajdzie w ofercie gazzini genialny system modułowy. Różnokształtne obudowy lusterek, różnej długości ramiona i różne mocowania do osprzętu kierownicy, końcówkę kierownicy lub owiewkę można dowolnie kombinować i łączyć ze sobą. W taki sposób można przygotować idealne lusterka pod kątem indywidualnych preferencji albo w przypadku modyfikacji i zmiany modelu dostosować posiadane elementy do nowego pojazdu (ilustracja 18).

Abb. 18: Modulare Gazzini Spiegelsystem

Illustr. Modułowy system lusterek gazzini

1. = wybrać sposób montażu
2. = wybrać ramię lusterka
3. = wybrać kształt lusterka

1. a) = końcówka kierownicy z gniazdem przegubu
1. b) = adapter do osprzętu kierownicy
1. c) = przegub lusterka (dostępny w wersji: M10x1.25 gwint prawy; M10x1.25 gwint lewy; M10x1.5 gwint prawy; M8x1.25 gwint prawy)

2. a) = krótkie
2. b) = średnie
2. c) = długie

3. a) = okrągły
3. b) = owalny
3. c) = ośmiokątny
3. d) = kwadratowy


Abb. 19: Adapter mit Vibrationsdämpfer

Ilustr. 19: Adapter z ciężarkiem niwelującym drgania

Problemy z wibracjami

Jeżeli wibracje zakłócają dobrą widoczność w lusterku, można podjąć różne środki zapobiegawcze. Ze względu na naturę wibracji są trudno obliczalne, dlatego zawsze wskazane jest przeprowadzenie próby. Po pierwsze należy ustalić, czy wibracje maszyny są zjawiskiem normalnym. Nadmierne wibracje mogą wskazywać np. na obluzowanie mocowania silnika albo usterkę samego silnika. Największy dyskomfort wibracje powodują zazwyczaj na prostej, krótkiej kierownicy; natomiast na zakrzywionej, szerokiej kierownicy mają tendencję do „gubienia się”. A zatem również dobór kierownicy do danego motocykla może mieć wpływ na to, czy irytujące mrowienie przy określonych obrotach będzie powodować drętwienie palców i psuć widok w lusterku. W podstawach niektórych lusterek są montowane ciężarki niwelujące drgania, złożone z regulowanej sprężyny i gwintu. 

Na armaturze można również umieścić ciężarek niwelujący drgania pod podstawą lusterka, który stabilizuje lusterko na gumie.


Abb. 20: Das linke Fahrzeug ist nicht nach EG-Recht zugelassen, das Rechte schon

Ilustr. 20: Pojazd z lewej strony nie jest dopuszczony do ruchu zgodnie z prawem WE, pojazd z prawej strony – tak

A co mówi na to TÜV? (Obowiązuje tylko w Niemczech)

O czym należy koniecznie pamiętać przy zakupie nowych lusterek wstecznych:
Współczesne motocykle mają z reguły homologację typu WE (patrz wpis w dowodzie rejestracyjnym, rubryka „K”. Numer zaczyna się od litery „e”). W przypadku tych motocykli wolno montować wyłącznie lusterka ze znakiem homologacji E. Jeżeli lusterko jest opatrzone znakiem homologacji, wówczas ma również wymaganą wielkość 69 cm² i jest tym samym dopuszczone. Pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy przed 17.06.2003 r. nie mają zazwyczaj homologacji typu WE (patrz w nowym dowodzie rejestracyjnym, rubryka „K” lub w starszych dowodach rejestracyjnych str. 4). W tych motocyklach wystarczająca jest powierzchnia lusterka 60 cm².


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.