Montaż systemu kufrów i stelaży na motocyklu 

Solidne kufry boczne to najbezpieczniejsze rozwiązanie do transportu bagażu na motocyklu. Pokazujemy montaż kompletnego systemu kufrów na przykładzie komponentów firmy Hepco & Becker.

Montaż systemu kufrów i stelaży na motocyklu

Wskazówka: najpierw stelaż jest luźno montowany wstępnie i optymalnie ustawiany na motocyklu. Szczeliny są w razie konieczności wyrównywane za pomocą podkładek. Dopiero wtedy, gdy kompletny stelaż jest zamocowany na pojeździe bez naprężeń oraz jak najbardziej symetrycznie, można przystąpić do prawidłowego dokręcania wszystkich połączeń śrubowych.

Montaż kufrów na motocyklu

Możliwości przewożenia bagażu znacznie podnoszą wartość użytkową motocykla – urlopowa wyprawa staje się naprawdę przyjemna dopiero wtedy, gdy nie trzeba rezygnować ze swoich ulubionych przyborów ani strojów. Dlatego systemowe kufry boczne, które nie ograniczają miejsca na nogi pasażera, są świetnym rozwiązaniem zwłaszcza w przypadku wspólnej wyprawy z partnerem.

To wszystko musi znaleźć się na motocyklu

To wszystko musi znaleźć się na motocyklu

Oferta różnych typów kufrów jest bardzo bogata. Do zastosowań w trudniejszych warunkach (np. na turystycznych motocyklach enduro) nadają się wytrzymałe kufry aluminiowe. Dla osób podróżujących szosami najlepszym rozwiązaniem są klasyczne kufry z tworzywa sztucznego. Stosunkowo nową grupą są torby miękkie, które stanowią rozwinięcie koncepcji dobrze znanej sakwy w połączeniu z mocowaniem na specjalnych stelażach systemowych – to doskonały wybór np. do motocykli supersport i retro.

Do zamontowania systemu stelaży trzeba dysponować przestronnym miejscem pracy oraz czystym podłożem. Poszczególne elementy można bezpiecznie układać na dużym kawałku tektury, dywanie lub też wełnianym kocu.

Motocykl jest stabilnie podnoszony za pomocą podnośnika motocyklowego lub stopki centralnej (patrz porada „zrób to sam” Wiedza podstawowa o podnośnikach). Przed rozpoczęciem montażu musisz dokładnie przeczytać instrukcję montażu.

W tej poradzie przedstawiamy sposób montażu stelaża bocznego Hepco & Becker „Lock It” na przykładzie motocykla Ducati Multistrada.


Montaż systemu kufrów i stelaży – tak wiec idzie

Krok 1: demontaż mocowań podnóżków pasażera

Krok 1: demontaż mocowań podnóżków pasażera

01 – Demontaż mocowań podnóżków pasażera

Na przykładowym motocyklu należy najpierw odkręcić od ramy mocowania podnóżków pasażera, gdyż właśnie w tych punktach montażowych mocowany jest stelaż z przodu po obu stronach.


Krok 2: zamontowane górne mocowanie pod tylną częścią pojazdu

Krok 2: zamontowane górne mocowanie pod tylną częścią pojazdu

02 – Zamontować górny wspornik

Mocowanie na górze jest zapewniane przez pałąk, który w przypadku motocykla Ducati Multistrada można łatwo i praktycznie zamocować za pomocą dwóch tulejek i śrub pod tylną częścią pojazdu. W wielu modelach najpierw trzeba zdjąć kanapę motocyklową i zdemontować tylną część pojazdu, aby przygotować górne punkty mocowania dla stelaża po lewej i prawej stronie. Na motocyklu Ducati nie trzeba również modyfikować oświetlenia – w niektórych pojazdach trzeba przykładowo przenieść kierunkowskazy, aby zrobić miejsce na kufry.


Krok 3: przykręcanie stelaża w górnym punkcie mocowania

Krok 3: przykręcanie stelaża w górnym punkcie mocowania

03 – Przykręcić wspornik na górze

Teraz można z każdej strony przyłożyć jedną połowę stelaża i najpierw każdą z nich przykręcić w górnym punkcie mocowania do zamontowanego przed chwilą pałąka.


Krok 4: ciąg dalszy w górnym tylnym punkcie mocowania

Krok 4: ciąg dalszy w górnym tylnym punkcie mocowania

04 – Śruba na tylnym wsporniku

Następny jest górny tylny punkt mocowania bezpośrednio na pojeździe – w tym miejscu podkładana jest tulejka.


Krok 5, ilustr. 1: mocowanie wspornika na punkt montażowy pod mocowaniem podnóżka

Krok 5, ilustr. 1: mocowanie wspornika na punkt montażowy pod mocowaniem podnóżka

05 – Mocowanie stelaża do podnóżka

Teraz można przymocować wspornik na punkt montażowy pod mocowaniem podnóżka.

Po lewej stronie mocowanie podnóżka jest ustawiane przed wspornikiem i mocowane za pomocą dłuższych śrub. Natomiast po prawej stronie mocowanie podnóżka jest najpierw umieszczane na ramie, po czym wspornik zostaje przykręcony przed mocowaniem z dwiema tulejkami w roli podkładek.

Krok 5, ilustr. 2: montaż wspornika z tulejkami

Krok 5, ilustr. 2: montaż wspornika z tulejkami


Krok 6: montaż połączenia poprzecznego do stabilizacji stelaży

Krok 6: montaż połączenia poprzecznego do stabilizacji stelaży

06 – Zamocować przyłącze krzyżowe

Z tyłu stabilizacja stelaża jest zapewniania za pośrednictwem połączenia poprzecznego (za błotnikiem). Pałąk łączący zostaje przykręcony pomiędzy prawym i lewym stelażem za pomocą dwóch śrub po lewej i dwóch śrub po prawej stronie.


Krok 7: kontrola zamocowania i dokręcanie połączeń śrubowych

Krok 7: kontrola zamocowania i dokręcanie połączeń śrubowych

07 – Kontrola zamocowania i dokręcanie połączeń śrubowych

Teraz trzeba sprawdzić, czy luźno zamontowany wstępnie stelaż jest zamocowany na pojeździe bez naprężeń i jak najbardziej symetrycznie. Nie ma dwóch identycznych pojazdów – jeśli w punktach montażowych będą występować naprężenia lub pojawią się szczeliny, spróbuj zniwelować je poprzez przesunięcie stelaży lub skompensować za pomocą podkładek.

W wyjątkowych przypadkach może zajść potrzeba nieznacznego przedłużenia otworu na śrubę z użyciem pilnika lub zmniejszenia odstępu na wsporniku przez jego delikatne wygięcie. Takie rozwiązania są zawsze lepsze od prostego skręcania elementów śrubą z użyciem siły. Na stelażu zamontowanym pod naprężeniem mogą później pojawiać się pęknięcia! Dopiero w chwili, w której wszystko zostanie optymalnie ustawione, następuje ostateczne dokręcanie wszystkich połączeń śrubowych.


Krok 8, ilustr. 1: montaż nakładek mocujących do kufrów

Krok 8, ilustr. 1: montaż nakładek mocujących do kufrów

08 – Zamocować wsporniki montażowe

Aby na stelażu można było zaczepić kufry, trzeba na nim jeszcze umieścić nakładki mocujące. Nakładki są zawarte w zakresie dostawy kufrów w przypadku produktów firmy Hepco & Becker.

Wskazówka: pamiętaj o tym, aby odkręcić nakładki w razie zmiany pojazdu (o ile zamierzasz w dalszym ciągu korzystać z kufrów na nowym motocyklu). W przypadku nowego stelaża do kolejnego motocykla nie są one automatycznie dołączane i muszą zostać zamówione oddzielnie.

Krok 8, ilustr. 2: zawieszanie kufrów na nakładkach mocujących i sprawdzanie pod kątem stabilnego zamocowania

Krok 8, ilustr. 2: zawieszanie kufrów na nakładkach mocujących i sprawdzanie pod kątem stabilnego zamocowania

Teraz sprawdź dokładne dopasowanie kufrów do mocowania oraz mechanizm zamykający. W tym celu zawieś jeden kufer po jednej stronie, natomiast drugi kufer po drugiej stronie wciśnij w mechanizm zamykający. Jeśli wystąpią problemy podczas zatrzaskiwania, należy ponownie poluzować i ustawić mocowania na stelażu, tak aby uzyskać w pełni prawidłowy rezultat. Jeżeli obrót kluczyka w zamku jest niemożliwy lub bardzo utrudniony, całkiem możliwe, że mechanizm nie został jeszcze prawidłowo ustawiony.


Prawidłowe obchodzenie się z kuframi  

  • Po zakończeniu montażu musi zawsze występować dostateczny odstęp od układu wydechowego – zwłaszcza wtedy, gdy na pojeździe znajduje się tłumik akcesoryjny. Nie zapomnij o sprawdzeniu odstępu!
  • Kolejną istotną rzeczą jest kilkukrotne i jak największe ugięcie zawieszenia stojącej maszyny, najlepiej w dwie osoby, tak aby zapewnić, że kufry o nic nie będą mogły uderzać, nawet jeśli czasem motocykl wpadnie w dziurę w jezdni.
  • Zwracaj uwagę na to, aby nie przekraczać dozwolonej masy całkowitej (patrz dowód rejestracyjny). Ciężar należy rozkładać równomiernie na oba kufry. Ciężkie przedmioty muszą znaleźć się w kufrze jak najdalej z przodu i na dole. Dodatkowy kufer centralny pozostaje zarezerwowany na lżejszy bagaż.
  • Same kufry i mocowania kufrów są przed przystąpieniem do jazdy zamykane. Bardzo ostrożni motocykliści długodystansowi zabezpieczają kufry dodatkowo pasami transportowymi na stelażu – dotyczy to w szczególności jazdy po kiepskich drogach i szlakach.
  • Kufry mogą zmieniać właściwości jezdne pojazdu, prócz tego zwiększają jego szerokość – z początku przyzwyczajaj się do odmiennych warunków z niską prędkością, unikaj zbyt wąskich przejazdów (nie przeciskaj się przez wąskie przejścia). Przestrzegaj informacji o maksymalnej prędkości podanej przez producenta kufra (zazwyczaj 130 km/h). W razie przekroczenia maksymalnej prędkości może występować niebezpieczne zachowanie podwozia (kołysanie).

Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar