Montaż gniazda pojazdu na motocyklu 

Takie gniazdo pojazdu jest naprawdę praktyczne i wcale nie takie trudne do umieszczenia na motocyklu – o ile wiadomo, jak to się robi. 

Montaż gniazda pojazdu na motocyklu

Zainstaluj gniazdo pokładowe motocykla

W tej poradzie pokazujemy, w jaki sposób w kilku krokach możesz zamontować gniazdo pojazdu do zasilania urządzenia nawigacyjnego, smartfona i spółki w kokpicie lub w innym miejscu swojego motocykla.

W pierwszej kolejności potrzebujesz gniazda z potrzebną możliwością podłączenia (gniazda USB, małego gniazda standardowego lub gniazda zapalniczki). Takie gniazda możesz znaleźć na stronie www.louis.pl. Następnie musisz znaleźć odpowiednie miejsce na motocyklu w zależności od tego, jakie urządzenie dodatkowe zamierzasz podłączyć. Gniazdo może zostać umieszczone na kierownicy, ramie, pod płytą montażową lub w kokpicie pojazdu. Poza funkcją obsługi zewnętrznych urządzeń odbiorczych gniazdo może być również wykorzystywane do ładowania akumulatora pojazdu, o ile jest on bezobsługowy i stosowany jest odpowiedni adapter wtyczki do ładowarki.

Uwaga: do montażu gniazda warto dysponować fachową wiedzą w zakresie elektryki pojazdów. Musisz mieć pewność, że samodzielnie poradzisz sobie z montażem.


Zainstaluj gniazdo pokładowe – tak wiec idzie

Krok 1, ilustr. 1: montaż na kierownicy

Krok 1, ilustr. 1: montaż na kierownicy

01 – Montaż na kierownicy

Najpierw wybierz miejsce, w którym gniazdo zostanie zamocowane. Musisz przy tym uwzględniać ograniczoną długość przewodu. Przewód musi sięgać do akumulatora.  

Jeśli gniazdo ma być używane przede wszystkim do ładowania akumulatora, można również rozważyć montaż w obszarze akumulatora, np. na rurze ramy poniżej pokrywy bocznej. Wybierz miejsce montażu w taki sposób, aby tył gniazda był chroniony przed pryskającą wodą. Gniazdo musi zostać zamontowane na stałe – bujanie gniazda na przewodach byłoby absolutnie niegodne majsterkowicza i na dodatek niebezpieczne, ponieważ gniazdo mogłoby podczas jazdy latać na wszystkie strony, a nawet zaplątać się tam, gdzie nie powinno. W najgorszym przypadku nawet między szprychami...

Zazwyczaj do mocowania na kierownicy lub ramie używasz dołączonej obejmy montażowej. Gniazdo i przewód zasilający nie mogą utrudniać skrętu kierownicy. Na metrycznej kierownicy standardowej o średnicy 22 mm musisz użyć gumowej podkładki do zaciśnięcia obejmy. W przypadku cieńszych rur, np. na ramie, musisz w razie potrzeby założyć gumową lub metalową wkładkę w celu zredukowania średnicy.

Krok 1, ilustr. 2: gniazdo zamontowane w owiewce przedniej

Krok 1, ilustr. 2: gniazdo zamontowane w owiewce przedniej

Rzecz jasna obejma nie jest potrzebna w przypadku montażu w kokpicie, desce rozdzielczej lub na kątowniku. W takim przypadku musisz wywiercić otwór o odpowiedniej wielkości (informacje o średnicy znajdują się w instrukcji montażu gniazda), mocując gniazdo od dołu za pomocą nakrętki radełkowanej.


Krok 2: układanie przewodu

Krok 2: układanie przewodu

02 – Układanie przewodu

Następne w kolejności jest układanie przewodu przyłączeniowego do akumulatora. Może to wiązać się z koniecznością demontażu zbiornika paliwa, kanapy motocyklowej, jednej pokrywy bocznej itp.

Zwracaj uwagę na to, aby przewód nigdzie nie mógł zostać zakleszczony (np. przy pełnym skręcie kierownicy). Poza tym musi on znajdować się w pewnej rozsądnej odległości od gorących części silnika i wszystkich ruchomych części.

Koniecznie zamocuj przewód dostateczną liczbą opasek zaciskowych – jeśli to możliwe, w kolorze pasującym do ich otoczenia. To po prostu ładniej wygląda!


Krok 3, ilustr. 1: przecinanie przewodu dodatniego,...

Krok 3, ilustr. 1: przecinanie przewodu dodatniego,...

03 – Podłączenie gniazda pokładowego

Istnieją dwie możliwości podłączenia przewodu dodatniego: bezpośrednio do akumulatora albo za pośrednictwem plusa zapłonu. Niezależnie od wybranej metody należy zawsze zamontować bezpiecznik przelotowy.

Podłączanie bezpośrednio do akumulatora

Jeżeli gniazdo ma służyć do ładowania akumulatora np. za pomocą ładowarki ProCharger, wskazane jest podłączenie bezpośrednio do akumulatora. Ten wariant jest korzystny także wtedy, gdy chcesz ładować urządzenia w czasie przerw w podróży.

W celu podłączenia nabiegunników do akumulatora zapłon musi być wyłączony. Wcześniej jednak poszukaj odpowiedniego miejsca do umieszczenia małej oprawki bezpiecznika z przewodem (np. w obszarze pod pokrywą boczną). Istnieje wiele wariantów oprawek bezpieczników. W przypadku oprawki pokazanej na ilustracji przecinasz przewód dodatni (czerwony) gniazda, zakładasz obie końcówki przewodu na metalowe zaciski oprawki bezpiecznika, po czym ściskasz je w taki sposób, aby metalowe zaciski wbiły się w przewód i zapewniły kontakt. Zwróć uwagę na słyszalne zatrzaśnięcie.

Krok 3, ilustr. 2: ...wkładanie końcówek przewodu do (przelotowej) oprawki bezpiecznika...

Krok 3, ilustr. 2: ...wkładanie końcówek przewodu do (przelotowej) oprawki bezpiecznika...

Krok 3, ilustr. 3: ... i zamykanie oprawki

Krok 3, ilustr. 3: ... i zamykanie oprawki

Krok 3, ilustr. 4: wkładanie bezpiecznika wtykowego płaskiego

Krok 3, ilustr. 4: wkładanie bezpiecznika wtykowego płaskiego 

Następnie włóż do oprawki bezpiecznik wtykowy płaski 5 A.

Krok 3, ilustr. 5: gniazdo połączone elektrycznie

Krok 3, ilustr. 5: gniazdo połączone elektrycznie

Teraz przykręć nabiegunniki do akumulatora. Aby dotknięcie narzędzia i ramy nie mogło spowodować zwarcia, odczepiasz najpierw przewód masowy od bieguna ujemnego akumulatora, a dopiero potem przewód od bieguna dodatniego. Następnie mocujesz najpierw czerwony przewód do bieguna dodatniego, a następnie czarny przewód do bieguna ujemnego.

Krok 3, ilustr. 6: w celu wykonania połączenia trzeba ściągnąć izolację z przewodu klaksonu

Krok 3, ilustr. 6: w celu wykonania połączenia trzeba ściągnąć izolację z przewodu klaksonu

Podłączanie do plusa zapłonu

Zaletą tego wariantu podłączenia jest to, że uniemożliwia on nieuprawione używanie gniazda. Gniazdo dostarcza prąd elektryczny tylko z włączonym zapłonem. NIE podłączaj się w tym celu do przewodu, który zasila prądem elektrycznym ważne elementy (np. oświetlenie lub cewkę zapłonową). Zamiast tego zalecamy podłączenie do przewodu klaksonu.

Krok 3, ilustr. 7: wykonywanie połączenia przewodowego

Krok 3, ilustr. 7: wykonywanie połączenia przewodowego

Również i w tym przypadku ważne jest, aby zapłon był wyłączony. Teraz połącz czerwony przewód dodatni gniazda z przewodem klaksonu.

Najlepszą metodę wykonania tego połączenia omawiamy szczegółowo w poradzie „zrób to sam” Połączenia przewodowe. W naszym przykładzie połączyliśmy przewody za pomocą łącznika stykowego lutowanego.

Krok 3, ilustr. 8: wykonywanie połączenia uziemiającego

Krok 3, ilustr. 8: wykonywanie połączenia uziemiającego

Krok 3, ilustr. 9: podłączona na gotowo oprawa bezpiecznika

Krok 3, ilustr. 9: podłączona na gotowo oprawa bezpiecznika

W tym przypadku dodatkowe zabezpieczenie gniazda również opiera się na oprawie bezpiecznika z przewodem. Czarny przewód ujemny podłączasz do połączenia uziemiającego. Gniazdo jest teraz całkowicie podłączone i gotowe do użytkowania.


Step 4: Funktionsprüfung

Krok 4: kontrola działania

04 – Kontrola działania

Teraz sprawdź, czy gniazdo i instalacja elektryczna pojazdu w każdej części działają prawidłowo, zanim ponownie zamontujesz na pojeździe zdemontowane części.


Krok 5: ponowny montaż owiewki lub kanapy motocyklowej

Krok 5: ponowny montaż owiewki lub kanapy motocyklowej

05 – Ponowny montaż owiewki lub kanapy motocyklowej

Teraz trzeba ponownie zamontować wszystkie zdemontowane wcześniej części motocykla.


06 – Ponownie sprawdzić instalację elektryczną

Przed rozpoczęciem jazdy dla pewności raz jeszcze sprawdź funkcje elektryczne. Lepiej nie ryzykować...

Uwaga: pamiętaj o zamykaniu nieużywanego gniazda, aby w jego puszce nie mogło dochodzić do gromadzenia się wody deszczowej ani zabrudzeń.   

Dodatkowe porady dla prawdziwych majsterkowiczów

Wszystko po kolei – o odkręcaniu i dokręcaniu

W prawo lub w lewo? Nie w tym rzecz. Raczej chodzi o to: w jakiej kolejności trzeba odkręcać kilkuczęściowe połączenia śrubowe (np. w przypadku obudów)? Odpowiedź brzmi: w odwrotnej kolejności. Jeżeli w podręczniku lub na elemencie jest podana kolejność dokręcania, to odkręcanie odbywa się w kolejności odwrotnej. Wtedy nic nie można zrobić źle.

Zostań na dywanie

Nawet jeśli szara betonowa podłoga warsztatu może być urzekająco piękna, to jednak o wiele lepiej majsterkuje się na wysłużonym, ale w dalszym ciągu pożytecznym dywanie. Tak jest wygodniej i przyjemniej dla kolan. Spadające części nie muszą być od razu złomowane. Olej i inne ciecze są szybko wchłaniane. A niektóre stare wykładziny mogą zapewnić całkiem dobrą ochronę przez zimnymi stopami.


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.