Montaż układu wydechowego 

Tłumiki seryjne stają się coraz większe i cięższe, co zazwyczaj przekłada się na proporcjonalnie słabsze brzmienie. Tłumiki końcowe i kompletne układy dostawców wyposażenia akcesoryjnego są lżejsze, brzmią lepiej i pozwalają nadać motocyklowi indywidualny wygląd. 

Montaż układu wydechowego

Montaż układu wydechowego na motocyklu

Podczas gdy tłumiki seryjne stają się coraz większe oraz masywniejsze i ich brzmienie prędzej wyciska łzy z oczu zagorzałych motocyklistów, zamiast wywoływać błogą gęsią skórkę, dostawcy akcesoriów oferują za pośrednictwem swoich końcowych tłumików wydechowych oraz kompletnych układów upragnione, mocne brzmienie oraz stylowy, indywidualny wygląd o sportowym lub customowym charakterze. Prócz tego uzysk mocy często jest trochę większych od wartości oryginalnych również w przypadku układów wydechowych z homologacją drogową, wykres momentu obrotowego odznacza się zauważalnie większą liniowością, a często znacznie niższa masa przyczynia się do polepszenia dynamiki jazdy motocykla. Wymiana jest zwykle stosunkowo łatwa do przeprowadzenia.

Popularny tuning dla motocykli

Przed posiadaczami motocykli typu naked i sportowych z aktualnej generacji pojazdów (z elektroniką wtrysku) otwierają się nowe możliwości pod kątem wyglądu, w przypadku których w poprzednich latach nawet nie byłoby szansy na uzyskanie homologacji: na przykład tłumik Hurric Supersport odznacza się właśnie takim krótkim i odjazdowym kształtem, jakiego wielu motocyklistów życzyło sobie już zawsze – i to z homologacją typu WE, z którą można na dodatek zrezygnować z irytującej wyprawy do stacji kontroli pojazdów lub wożenia ze sobą certyfikatu, gdyż prawodawca przewidział pieczęć na układzie wydechowym jako jedyne potwierdzenie legalizacji.

Wymiana samego układu wydechowego lub też zastosowanie samego stałego filtra powietrza K&N zwykle mieści się jeszcze w zakresie regulacji elektroniki wtrysku, której zadaniem jest zapewnianie prawidłowego składu mieszanki. Dopiero gdy tuning stanowi połączenie kilku różnych rozwiązań (np. sportowy filtr powietrza plus wyjęty pochłaniacz dB), w przypadku układu wtryskowego trzeba zastanowić się nad wzbogacaniem mieszanki (np. w postaci układu Power Commander). Ta sama zasada dotyczy montażu układów wydechowych, które nie są dopuszczone do użytkowania w ruchu drogowym. W przypadku pojazdu wyposażonego w gaźnik potrzeba dostosowania przygotowania mieszanki jest silnie uzależniona od konkretnego motocykla – jeżeli stosowany jest tylko tłumik z homologacją typu WE wraz z pochłaniaczem dB, montaż układu zapewniającego dostarczanie bogatszej mieszanki jest stosunkowo rzadko wymagany.

Uwaga: Natomiast gdy tuning stanowi połączenie kilku rozwiązań (układ wydechowy plus filtr powietrza o zwiększonej przepustowości), staje się to zwykle nieodzowne. Dlatego po przeprowadzeniu modernizacji warto przeanalizować wygląd świec zapłonowych silnika oraz zwrócić uwagę na inne oznaki wskazujące na zbyt ubogą mieszankę, na przykład „strzelanie z wydechu” w momencie redukcji gazu lub zwiększoną temperaturę silnika.  

A co z katalizatorem? W przypadku pojazdów motocyklowych od 2006 roku równolegle z badaniem technicznym jest przeprowadzane badanie emisji spalin. Jeśli w motocyklach od rocznika 05/2006 układ wydechowy zostanie wymieniony na układ akcesoryjny, to musi być on wyposażony w katalizator, aby zachowane zostały wartości emisji spalin. Oczywiście praktycznym rozwiązaniem jest obecność oryginalnego katalizatora w kolektorze – wtedy nie musi on znajdować się w akcesoryjnym układzie wydechowym. W przypadku pojazdów, które pojawiły się na rynku od 2016 roku, obowiązuje jeszcze surowsza pod względem wartości emisji spalin i hałasu norma Euro 4. Należy stosować układ wydechowy z potwierdzoną homologacją wg normy Euro 4. W przypadku takiego układu demontaż pochłaniacza dB nie jest już możliwy. Pojazdy z roczników przed 05/2006 nie wymagają katalizatora do dotrzymywania obowiązujących w ich przypadku wartości granicznych emisji spalin – w tej sytuacji w trakcie montażu akcesoryjnego układu wydechowego można zrezygnować z katalizatora (patrz porada „zrób to sam” Kontrola przed przeglądem i prawo UE).

Montaż tłumika akcesoryjnego na przykładzie modelu Hurric Supersport z katalizatorem na motocyklu Kawasaki Z 750 od rocznika 2007. 

Przed przystąpieniem do pracy stabilnie i bezpiecznie podnieś swój motocykl (patrz porada „zrób to sam” Wiedza podstawowa o podnośnikach). Przygotuj miękkie podłoże (np. koc) w celu bezpiecznego odkładania oryginalnych części oraz nowych elementów montażowych w sposób zabezpieczony przed niepożądanymi zarysowaniami.


Montaż dodatkowego tłumika – tak wiec idzie

Krok 1: odkręcanie śrub na kolektorze, uchwycie tłumika końcowego i ramie

Krok 1: odkręcanie śrub na kolektorze, uchwycie tłumika końcowego i ramie

01 – Odkręcanie śrub na kolektorze, uchwycie tłumika końcowego i ramie

W pierwszej kolejności odkręć śruby obejmy kolektora, uchwytu rury pośredniej oraz uchwytu tłumika końcowego na ramie motocykla. Zwracaj uwagę na to, aby zawsze podczas odkręcania ostatniej śruby na uchwycie tłumika końcowego mocno trzymać tłumik końcowy, chroniąc go w ten sposób przed upadkiem na podłogę.


Krok 2: usuwanie zaślepki siłownika wałka sterującego

Krok 2: usuwanie zaślepki siłownika wałka sterującego

02 – Usuwanie zaślepki siłownika wałka sterującego

Następnie obróć tłumik końcowy zgodnie z ruchem wskazówek zegara na zewnątrz i zdemontuj czarną zaślepkę siłownika wałka sterującego, usuwając w tym celu dwie śruby imbusowe.


Krok 3: odczepianie cięgien Bowdena

Krok 3: odczepianie cięgien Bowdena

03 – Odczepianie cięgien Bowdena

Przed odczepieniem cięgien Bowdena na wałku sterującym odkręć najpierw nakrętki sześciokątne, które blokują cięgna. Potem możesz odczepić cięgna Bowdena siłownika i bezpiecznie przymocować je do motocykla za pomocą opasek zaciskowych.

Uwaga: nie wolno dopuścić do późniejszego zetknięcia się „unieruchomionych” cięgien z ruchomymi częściami! Dlatego cięgna muszą zostać zamocowane w bezpiecznej odległości od łańcucha, zębatki zdawczej, koła tylnego bądź wahacza! Cięgna Bowdena można również zdemontować całkowicie. Może to jednak powodować pojawianie się komunikatu o błędzie w kokpicie, a to z kolei doprowadzi do tego, że motocykl będzie działał tylko w programie awaryjnym – tak czy siak zawsze wyświetlany będzie niepożądany komunikat o błędzie. W takiej sytuacji wystąpiłaby konieczność jego odłączenia za pośrednictwem układu elektronicznego, a to już jest praca, którą może wykonać tylko Twój warsztat specjalistyczny.


Krok 4: wsuwanie rury pośredniej i wstępny montaż obejmy kolektora

Krok 4: wsuwanie rury pośredniej i wstępny montaż obejmy kolektora

04 – Wsuwanie rury pośredniej i wstępny montaż obejmy kolektora

Nasmaruj powierzchnie styku rur niewielką ilością pasty miedzianej, aby ułatwić montaż i ewentualny demontaż rur. Pastę miedzianą należy również nałożyć na wszystkie śruby mocujące i śruby obejm na układzie wydechowym, aby nie dopuścić do ich rdzewienia. Teraz wsuń rurę pośrednią Hurric do oryginalnego kolektora i wstępnie luźno zamontuj obejmę kolektora.


Krok 5: wsuwanie nowego tłumika końcowego

Krok 5: wsuwanie nowego tłumika końcowego

05 – Wsuwanie nowego tłumika końcowego

Następnie wsuń tłumik końcowy Hurric do oporu na rurę pośrednią Hurric. Ustaw tłumik końcowy i rurę pośrednią w taki sposób, aby układ wydechowy przebiegał równolegle do motocykla. Załóż obejmę z włókna węglowego na tłumik końcowy Hurric, po czym wstępnie luźnie zamontuj go na oryginalnym mocowaniu na ramie motocykla za pomocą oryginalnych materiałów mocujących.


Krok 6: zaczepianie sprężyn

Krok 6: zaczepianie sprężyn

06 – Zaczepianie sprężyn

Teraz zaczep sprężyny na przewidzianych do tego celu zaczepach sprężyn. Do tego zadania zalecamy zastosowanie przyrządu do montażu sprężyn.


Krok 7: ustawianie tłumika

Krok 7: ustawianie tłumika

07 – Ustawianie tłumika

Ustaw tłumik na pojeździe i postaraj się się o pozbawiony naprężeń montaż – jest to istotne, gdyż w przeciwnym razie może dochodzić do powstawania szkód pod wpływem wibracji. Jeśli układ wydechowy nieznacznie odstaje w punkcie montażu na ramie i nie można tego skorygować poprzez zmianę ustawienia, lepiej zamontuj w tym miejscu grubą podkładkę dystansową, zamiast po prostu dociskać kompletny układ śrubą do ramy. Na koniec dokręć śruby M8 na uchwycie do ramy oraz na obejmie rury pośredniej z użyciem momentu dokręcania 21 Nm. Jeśli montaż został zakończony, a wszystkie części zostały mocno i dokładnie przykręcone, nic nie stoi na przeszkodzie pierwszemu testowi brzmienia. Najpóźniej teraz nie znajdziesz już takiego motocyklisty, któremu kąciki ust mimowolnie nie ułożą się w uśmiech!


Centrum Techniczne Luis

Jeśli masz pytanie techniczne dotyczące swojego motocykla, skontaktuj się z naszym Centrum Technicznym. Ma ono doświadczenie, odpowiednie źródła i zna mnóstwo adresów.

Pamiętaj!

Porady dla majsterkowiczów to ogólne praktyki, które mogą nie być odpowiednie dla wszystkich pojazdów lub poszczególnych elementów. Panujące u Ciebie warunki w niektórych przypadkach mogą być zgoła inne, dlatego nie możemy całkowicie zagwarantować adekwatności informacji podanych w poradach dla majsterkowiczów.

Dziękujemy za wyrozumiałość.