Zakup używanego motocykla: wskazówki i lista kontrolna

Rynek używanych motocykli jest duży i czasami trudno przejrzysty. Nie każda oferta jest przy tym zgodna z tym, co deklaruje sprzedający. Tutaj dowiesz się, na co zwrócić uwagę podczas zakupu używanego pojazdu.

Nie zawsze musi to być pojazd nowy. Kto chce zaoszczędzić, powinien sobie wziąć do serca poniższe wskazówki:

  1. Zawsze sprawdzaj starannie i w spokoju. Zdecyduj się na zakup dopiero mając pewność. Na pewno będzie jeszcze wiele innych okazji, jeżeli w międzyczasie motocykl kupi inny amator!

    Szczególnie dokładnie należy sprawdzić starsze maszyny, co sprzedający oferuje za oczekiwaną cenę i czy nasze własne umiejętności techniczne wystarczą ewentualnie, aby przeprowadzić niezbędny remont – w przeciwnym razie koszty mogą kazać się dużo wyższe... W miarę możliwości zdefiniuj z góry, czego szukasz: "tylko czegoś do jeżdżenia", „dobrego stanu używanego", "specjalnego wyposażenia", "doskonałego stanu oryginalnego", swojej "wymarzonej przeróbki" czy "bazy" do projektu samodzielnej modyfikacji lub renowacji.
     
  2. Zastanów się dokładnie, jakich niezbędnych napraw będzie wymagać potencjalny nabytek i jak wysokie będą koszty planowanych przeróbek. 

    Motocykl, który wizualnie i technicznie jest tylko "taki sobie", z pewnością nie będzie dobrą podstawą do "wymarzonej przeróbki". W takim przypadku powinien kusić albo naprawdę przekonujący stan techniczny, albo wygląd odpowiadający rzeczywiście oczekiwaniom – albo musi być od początku jasne, że cena jest niska i że kapitalny remont może "opłacić się". Należy jednak zachować ostrożność... niemal każdy remont wychodzi w efekcie końcowym drożej niż się na początku zakłada – i często okazuje się, że zakup "gotowego projektu" byłby mimo dużej różnicy cenowej finansowo korzystniejszy...
     
  3. Nawet jeżeli szukasz tylko ramy do samodzielnego montażu poszczególnych elementów, zawsze należy odbyć przed zakupem jazdę próbną. Nie wszystkie usterki można stwierdzić, gdy pojazd stoi unieruchomiony (np. wadliwa, zacinająca się skrzynia biegów, wygięte tarcze hamulcowe z pływającym zawieszeniem, rama, która z niezrozumiałych powodów ma tendencję do wahań przy dużej prędkości itp.).
     
  4. Ponadto należy zawsze sprawdzić prawo własności, czy numery na ramie lub silniku są oryginalne, czy przy podwoziu wykonywano jakieś prace spawalnicze, które nie są odnotowane w dokumentach lub nie zostały zatwierdzone przez rzeczoznawcę, czy elementy modyfikacji posiadają certyfikat albo umożliwiają przynajmniej uzyskanie homologacji indywidualnej TÜV, itd., itd...
     
  5. Niezależnie od tego, o jaki rodzaj pojazdu chodzi: jeszcze przed oględzinami sprecyzuj sobie podstawowe oczekiwania i najlepiej weź ze sobą biegłego towarzysza – dwie pary oczu zawsze widzą więcej!
     
  6. W przypadku modeli mających nie więcej niż 10 lat ceny rynkowe można sprawdzić w aktualnym wydaniu katalogu wyceny motocykli "Schwacke-Liste Zweirad". Starsze maszyny traktuje się jak okazy kolekcjonerskie – w ich przypadku należy określić cenę na podstawie informacji zawartych w specjalistycznych czasopismach. Nasza lista kontrolna z pewnością pomoże stwierdzić i zapamiętać ewentualne usterki w oferowanym motocyklu. Może ona posłużyć za podstawę do późniejszej kalkulacji kosztów.
     
  7. Choć oferowane prywatnie motocykle są z reguły najtańsze, szczególnie ci zainteresowani, którzy posiadają mniejszą wiedzę techniczną powinni ewentualnie zainteresować się też ofertami handlarzy. Również tutaj obowiązuje zasada ograniczonego zaufania – jeśli jednak handlarz udzieli gwarancji na pojazd używany, oszczędzi to przynajmniej częściowo późniejszych „niespodzianek”.
     
  8. Również w tym przypadku obowiązuje zasada: Zawsze przeprowadź gruntowną jazdę próbną!
Gebrauchtkauf - Die Checkliste

Tutaj możesz pobrać szczegółową listę kontrolną oraz wzór umowy kupna-sprzedaży. Lista kontrolna pomoże stwierdzić i zanotować sobie ewentualne usterki w oferowanym motocyklu. Może ona posłużyć za podstawę do późniejszej kalkulacji kosztów:


iconLista kontrolna do zakupu używanego pojazduiconUmowa kupna-sprzedaży
KFZ-Zulassung - Papiere

Dopuszczenie pojazdu do ruchu: rejestracja lub przerejestrowanie motocykla

Będziesz pierwszy raz rejestrować własny motocykl? To nic strasznego! Wszystko, co potrzebne do zarejestrowania pojazdu oraz inne praktyczne wskazówki znajdziesz tutaj.

Dowiedz się więcej
Louis Schraubertipp - Tipps für die Hauptuntersuchung

Wskazówki dotyczące badania technicznego

Co dwa lata motocykl należy poddać badaniu technicznemu w stacji kontroli pojazdów. Jak uniknąć problemów z modyfikacjami motocykla i które paragrafy niemieckiego kodeksu drogowego są ważne dla jakich elementów, dowiesz się z poradnika Louis pt. "TÜV".

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar