Ochraniacze: strefa zgniotu dla motocyklisty

Protektoren
Infografik - Protektoren

Ochraniacze są jedynymi strefami zgniotu, które mogą chronić motocyklistów w razie wypadku.

Żaden kierowca wyścigowy nie wyszedłby na tor bez ochraniaczy. Tym bardziej powinni ich używać początkujący motocykliści. Dlatego też na egzaminie z jazdy wymagane jest co najmniej podstawowe wyposażenie ochronne:

  1. Kurtka musi mieć ochraniacze na barkach i łokciach, a spodnie przynajmniej na kolanach. Bardzo polecane są również ochraniacze na biodra, w które można wyposażyć wiele rodzajów spodni.
  2. Na egzaminie praktycznym z jazdy wymagany jest również ochraniacz pleców. Znajduje się on albo w podpince kurtki, albo zakłada się go odrębnie pod kurtkę.
  3. Ochraniacze wszyte w odzież są bardzo korzystne cenowo i wygodne w korzystaniu z nich, ale znacznie krótsze od kręgosłupa, który mają chronić.
  4. Odrębne ochraniacze pleców są znacznie dłuższe i zapewniają ochronę od karku po kość ogonową. Poza tym nie przesuwają się tak łatwo w razie wypadku.

Ważna informacja: jako ochraniacze wolno określać jedynie nakładki ochronne sprawdzone i dopuszczone w oparciu o normę EN 1621-1 (ochraniacze stawów) lub normę EN 1621-2 (ochraniacze pleców).

Alternatywa do zintegrowanych ochraniaczy: zakładana odrębnie pod kurtkę zbroja motocyklowa.

Ustawodawca w znacznej mierze pozostawił nam samym, motocyklistom, jak chronić się przed chłodem, wilgocią i możliwymi skutkami wypadków. Tylko paragraf 21a niemieckiego kodeksu drogowego (StVO) zawiera sformułowanie, że "podczas jazdy należy mieć założony odpowiedni kask ochronny".

Inaczej ma się sytuacja podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy. Tutaj obowiązują przepisy załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie zdobywania prawa jazdy: "Podczas egzaminu na prawo jazdy kategorii A, A1, A2 oraz AM zdający egzamin musi mieć na sobie odpowiednią ochronną odzież motocyklową, składającą się z dopasowanego kasku i rękawic motocyklowych, ściśle przylegającej kurtki motocyklowej, ochraniacza pleców (jeżeli nie jest zintegrowany w kurtce), a także spodni i butów motocyklowych z wystarczającą ochroną kostek."