Zakup kasku: tak wybierzesz właściwy kask motocyklowy

der Helm

Najważniejszym kryterium przy wyborze kasku jest prawidłowe dopasowanie!

Na nic nie zda się nawet najlepszy design, jeżeli kask będzie uciskać lub będzie zbyt luźny. Jeżeli zatem kask ma być wiernym towarzyszem na najbliższe lata, załóż go i przymierz przed zakupem, próbując na głowie przez co najmniej kwadrans. Bez pośpiechu zapoznaj się również z wizjerem i zapięciem paska podbródkowego. Ważna informacja: po zapięciu paska podbródkowego zdjęcie kasku z głowy nie może być pod żadnym pozorem możliwe. We wszystkich filiach Louis istnieje możliwość wypożyczenia wybranego kasku na jazdę próbną (do 24 godzin).

Nosisz okulary? W takim razie weź je koniecznie ze sobą, jeśli zamierzasz kupić nowy kask. Co z najwygodniejszego kasku, jeżeli zauszniki okularów nie będą pasować między głowę a wyściółkę.

I jeszcze jedna ważna wskazówka: chroń uszy i słuch! Każdy kask wytwarza mniej lub bardziej intensywne odgłosy szumu wiatru. Dla kierowcy oznacza to dodatkowy stres, a w dłuższym czasie może spowodować uszkodzenie słuchu. Idealną ochronę oferują zatyczki do uszu stworzone specjalnie dla motocyklistów, np. seria Motosafe firmy Alpine. Dzięki temu na dłuższej trasie można się bardziej rozluźnić, a poczucie zmęczenia nie pojawia się tak szybko.

Ohrstöpsel

Oprócz dopasowania ważną rolę przy wyborze ochrony na głowę odgrywa również zastosowanie kasku. W podjęciu decyzji mogą pomóc niżej przedstawione kształty kasków:

Integralhelm
Kask integralny

Najczęściej używany rodzaj kasku. Część szczękowa zapewnia optymalną ochronę całej głowy. Aerodynamiczny kształt sprawia, że kaski te doskonale nadają się do dużych prędkości. Szerokie spektrum zastosowania sięga od codziennej jazdy do pracy po rajd na torze wyścigowym.

Klapphelm
Kask szczękowy

Odmiana kasku integralnego. Łatwiej się zakłada i zazwyczaj jest wyposażony w zintegrowaną osłonę przeciwsłoneczną. Mechanizm składania sprawia, że kask jest nieco cięższy. Spektrum zastosowania: wszędzie poza terenem i torem wyścigowym. Szczególnie ceniony przez motocyklistów długodystansowych.

Cross-Endurohelm
Kask enduro/motocrossowy

Do wyzwań wyciskających pot w terenie. Kaski motocrossowe nie mają wizjera, który tak czy inaczej byłby tylko zabrudzony. Część szczękowa jest wysunięta daleko do przodu. Duży daszek chroni przed uderzeniami kamieni i błotem. Ważne w terenie: stosunkowo niewielki ciężar i skuteczna wentylacja. Z drugiej strony dość mierna aerodynamika, trzeba dokupić gogle ochronne.

Reise-Endurohelm
Kask do turystycznego enduro

Skrzyżowanie kasku integralnego z kaskiem motocrossowym, zaprojektowany pod kątem uczestników długich turystycznych enduro. Podnoszony wizjer sprawia, że kaski te sprawdzają się przy złej pogodzie i na długich trasach, a dzięki daszkowi i podbródkowi również na wycieczkach szutrowymi szlakami.

Jet-Policehelm
Kask typu jet/policyjny

Otwarte kaski bez części szczękowej. Jasne, że otwarty kask nigdy nie zapewni takiej stabilności i bezpieczeństwa jak kask integralny. Za to kaski otwarte są zazwyczaj znacznie lżejsze i przewiewniejsze w gorące dni. Tylko warunkowo nadają się do dużych prędkości.

Halbschalenhelm oder Brainsap
Kask orzeszek/braincap

W takim kasku raczej nie należy stawiać się na egzamin na prawo jazdy. Braincap może dobrze wygląda, jest niezwykle przewiewny w gorące dni, ale nie spełnia kryteriów normy bezpieczeństwa ECE-22.

Der Helmberater

Tak znajdziesz idealny kask

Poradnik wyboru kasku Louis za pomocą kilku pytań umożliwi Ci wybór kasku, który najlepiej pasuje do Twoich potrzeb.

ECE Prüfzeichen bei Motorradhelm

Jaki kask spełnia zatem wymagania?

To proste: każdy kask sprawdzony w oparciu o aktualnie obowiązującą normę ECE-22/05 i opatrzony odpowiednią etykietą np. na wyściółce lub na pasku podbródkowym.


Ustawodawca w znacznej mierze pozostawił nam samym, motocyklistom, jak chronić się przed chłodem, wilgocią i możliwymi skutkami wypadków. Tylko paragraf 21a niemieckiego kodeksu drogowego (StVO) zawiera sformułowanie, że "podczas jazdy należy mieć założony odpowiedni kask ochronny".

Inaczej ma się sytuacja podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy. Tutaj obowiązują przepisy załącznika nr 7 do rozporządzenia w sprawie zdobywania prawa jazdy: "Podczas egzaminu na prawo jazdy kategorii A, A1, A2 oraz AM zdający egzamin musi mieć na sobie odpowiednią ochronną odzież motocyklową, składającą się z dopasowanego kasku i rękawic motocyklowych, ściśle przylegającej kurtki motocyklowej, ochraniacza pleców (jeżeli nie jest zintegrowany w kurtce), a także spodni i butów motocyklowych z wystarczającą ochroną kostek."