Jazda w praktyce: Profesjonalne wskazówki dla początkujących motocyklistów

Fahrtipps aus der Praxis

Masz już za sobą zaliczony egzamin na prawo jazdy? Gratulacje!

To jednak nie oznacza jeszcze, że w tym momencie masz już za sobą "kształcenie". Nawet najlepsza szkoła jazdy nie nauczy tego wszystkiego, co powinien wiedzieć dobry motocyklista. Znajdziesz tutaj kilka wskazówek praktycznych, których przypomnienie przyda się również doświadczonym kierowcom.

Fahrtipps - Die Motorradanfänger

Na początku: nie przesadzać

Jazda motocyklem angażuje zarówno umysł, jak i mięśnie: nieustanne skupienie, szybkie podejmowanie decyzji, nietypowe manewry i utrzymanie równowagi pojazdu. Dlatego nie może dziwić fakt, że początkujący szybko odczuwają zmęczenie. A zatem: świadomie i ostrożnie dziel trasę na etapy, częściej rób po drodze przerwy i obserwuj swoje reakcje. Doświadczeni kierowcy sami dostrzegają na podstawie drobnych błędów podczas jazdy i obsługi motocykla, że ich koncentracja maleje. Spróbuj ich naśladować. Zdarza Ci się zapomnieć włączyć kierunkowskaz lub zredukować bieg? Zbyt ostry zakręt albo zbyt szybki najazd? Niedostrzeżony znak drogowy? Najlepiej planować pierwsze odcinki na maksymalnie 2-3 godziny plus przerwy.

Lepiej równomiernie niż szybko

Jasne, że każdy lubi przetestować moc silnika. Ale nieustanne przyśpieszanie pociąga za sobą również trudne manewry hamowania. Ciągłe, nerwowe zabiegi stanowią nadmierne obciążenie zwłaszcza dla początkujących, zaburzają spokojny rytm jazdy i stabilną trakcję. Dzieje się tak tym bardziej, im bardziej wymagająca jest trasa. Zamiast tego spróbuj raczej jechać równomiernie, patrząc przy tym daleko do przodu – a przede wszystkim myśląc do przodu! Pamiętaj: patrząc na lokalnej drodze daleko do przodu, możesz nie tylko czuć bezpieczne odprężenie, ale również szybko jechać.

Zdobywanie wprawy

Podczas jazdy motocyklem wiele zachowań i manewrów powtarza się wielokrotnie. Zdobycie nawyków, które w razie potrzeby będzie się automatycznie wykonywać, ma niezwykłą wartość, ponieważ pozwala szybciej reagować i zachować skupienie na aktualnej sytuacji. Na trening najlepiej wybrać trasę, którą doskonale znasz. Taką, którą często i chętnie jeździsz, zawsze w tę samą stronę. Przejedź trasę z pełną świadomością, naucz się na pamięć kolejnych zakrętów, aż odnajdziesz własną, idealną trakcję. Z biegiem czasu na pewno przećwiczysz na tym odcinku również manewry hamowania i omijania (slalom).

Naucz się czytać drogę

Poznawanie nowych tras i odkrywanie nieznanych okolic czyni wyprawy motocyklowe szczególnie atrakcyjne. Niemniej wiąże się z tym również pewne ryzyko, ponieważ często trudno przewidzieć, na ile ostry będzie następny zakręt i jak wiedzie droga za zakrętem. Na szczęście lokalne drogi, zwłaszcza te boczne, wiją się zazwyczaj odpowiednio do ukształtowania terenu. Dlatego należy obserwować nie tylko drogę, ale także krajobraz wokół drogi. Krzaki, rzędy drzew, napowietrzne linie energetyczne, potoki – mogą one dostarczać wskazówek, jak będzie dalej przebiegać droga. Jak wspomniano: są to jednak tylko wskazówki, które nie dają pewności.

Fahrtipps - Fahren in der Gruppe

Tylko się nie poganiać

Podczas jazdy w grupie motocyklistów początkujący mogą się dużo nauczyć. Jednak wyprawy grupowe mogą się łatwo przekształcić w stres, gdy inni uskarżają się na zbyt wolnego nowicjusza albo – co częściej ma miejsce – gdy nowicjusz sam stresuje się nadmiernie ze strachu, że zepsuje zabawę pozostałym. W takiej sytuacji pomaga jedynie ustalenie z góry, że grupa ma się dostosować do tempa najwolniejszego towarzysza wyprawy. Wówczas musisz po prostu zaakceptować swój status początkującego. Wszyscy inni też kiedyś zaczynali. A zatem: jeżeli inni kierowcy narzekają, wówczas to nie Twoje tempo jest niewłaściwe, lecz grupa popełnia błędy!

Fahrtipps - Motorradfahren im Regen

Deszcz to jeszcze nie dramat – jeżeli zadbasz o adekwatny styl jazdy.

Jazda po mokrej drodze

Jak wiadomo, deszcz jest w Europie Środkowej często występującym zjawiskiem. W związku z tym często mamy u siebie w kraju możliwość ćwiczyć jazdę na mokrych drogach. Abstrahując od utrudnionej widoczności przez wizjer, woda ma przede wszystkim tę niefajną właściwość, że zmniejsza tarcie na nawierzchni jezdni. Innymi słowy: maleje potencjalna przyczepność opon. Co to znaczy? Na zakręcie jest możliwe mniejsze pochylenie, a hamując, musisz liczyć się z dłuższą drogą hamowania.

 

Ale: nowoczesne opony turystyczno-sportowe i opony do enduro szosowego osiągają na mokrej drodze taki poziom przyczepności, jaki większość amatorów nie potrafi wykorzystać nawet na suchej nawierzchni. Zatem nie daj się przestraszyć niewielkiej ilości wody. Jedź po prostu nieco wolniej niż zazwyczaj, utrzymuj większy odstęp oraz unikaj nerwowego hamowania, skręcania i przyśpieszania. Szczególną ostrożność należy zachować na pokrywach kanałów, poziomym oznakowaniu na jezdni i łatach asfaltu, ponieważ mogą być one niebezpiecznie śliskie. Szczególnie, gdy jest mokro. Najlepiej w ogóle je omijać.

 

Na koniec jeszcze kilka wskazówek dotyczących hamowania: mokre tarcze hamulcowe reagują z opóźnieniem na naciśnięcie dźwigni, zanim klocki hamulcowe "wytrą do sucha" tarczę. Również z tego względu tak ważna jest świadoma i bezpieczna jazda podczas deszczu. Efekt ten można zmniejszyć, lekko naciskając co jakiś czas dźwignię hamulca i ścierając w ten sposób warstwę wody.

Jazda na motocyklu we dwójkę

Jazda na motocyklu we dwójkę – to może sprawić prawdziwą frajdę. Pod warunkiem, że obydwie osoby dobrze się rozumieją, a motocykl oferuje dość miejsca dla pasażera. Ale: dopóki jeszcze w pełni koncentrujesz się tylko na sobie, pojeździe i ruchu drogowym, należy zrezygnować z dodatkowego obciążenia w osobie pasażera. Przy czym przez obciążenie rozumie się nie tyle masę drugiej osoby, ile dodatkową uwagę i odpowiedzialność, jakiej wymaga pasażer.

 

Dopiero po oswojeniu się z motocyklem i nabraniu wprawy można próbować, jak zmienia się sposób kierowania podczas jazdy z pasażerem: pojazd staje się wolniejszy, kierowanie wymaga większej siły, w przypadku motocykli o mniejszej mocy znacznie wydłuża się droga wyprzedzania i hamowania. To wszystko to jeszcze nie dramat, ale wymaga oswojenia się i świadomego dostosowania stylu jazdy. Stąd jeszcze kilka zasad dotyczących zachowań kierowcy i pasażera:

Fahrtipps- Fahren mit Sozius

Podstawowe zasady jazdy z pasażerem

Dla kierowcy:

  • Ruszaj ostrożnie, płynnie zmieniaj biegi, hamuj odpowiednio wcześniej, omijaj dziury i wyboje.
  • Unikaj nerwowych lub ryzykownych manewrów.
  • Pamiętaj, że z pasażerem znacznie wydłuża się droga wyprzedzania i hamowania.
  • Informuj wcześniej pasażera, aby wiedział o gwałtownym przyśpieszeniu, dużej prędkości i głębokim pochyleniu i upewnij się, że się na to zgadza.
  • Krótko mówiąc: jedź tak, jak chcesz by Ciebie przewożono z tyłu.

Dla pasażera:

  • Mocno się trzymaj, najlepiej obejmij kierowcę w pasie.
  • Podczas hamowania opieraj się na baku lub jedną ręką trzymaj z tyłu pałąk podtrzymujący (o ile jest zamontowany).
  • Uważaj na naprężenie ciała, siedź prosto, ale nie sztywniej kurczowo.
  • Obserwuj drogę i myśl razem z kierowcą. Dzięki temu pasażer jest przygotowany na zakręty i hamowanie oraz stanowi mniejsze obciążenie dla kierowcy.
  • Na zakrętach patrz ponad barkiem kierowcy po wewnętrznej stronie zakrętu.
  • Pozostawaj w kontakcie z ciałem kierowcy, ale nie ściskaj kurczowo kierowcy.
  • Zawsze utrzymuj sylwetkę w jednej linii z ciałem kierowcy.
  • W żadnym razie nie odchylaj się w stronę przeciwną do nachylenia na zakręcie.
  • Zatrzymując się na krótko, wciąż trzymaj stopy oparte na podnóżkach.

Sicherheits- und Kurventraining

Trening bezpieczeństwa: Więcej radości z jazdy motocyklem

Najlepiej doskonalić swoją technikę jazdy w ramach treningu bezpieczeństwa. Dzień spędzony na zamkniętym obiekcie treningowym jest niezwykle pouczający, a jednocześnie może sprawić wiele radości.