Motocykle dla początkujących: która maszyna jest odpowiednia?

Nie istnieje idealny motocykl dla początkujących. Istnieją natomiast zróżnicowane potrzeby poszczególnych kierowców.

Das perfekte Anfängermotorrad

Można jednak wymienić cechy, które sprawiają, że motocykl jest odpowiedni dla początkujących – patrz na lewą stronę. Takimi cechami należy się kierować przy wyborze pierwszego motocykla. Krótko mówiąc, motocykl jest szczególnie przydatny dla początkujących wówczas, jeżeli łatwo się prowadzi i wzbudza zaufanie, jeżeli jego obsługa nie wymaga nadmiernej pracy i nie odwraca niepotrzebnie uwagi kierowcy od drogi i tego, co się na niej dzieje.

Następujące cechy czynią motocykl przyjaznym dla początkujących:

  • Niska wysokość siedzenia, zapewniająca większą stabilność.
  • Wyprostowana pozycja siedząca, pozwalająca na odprężenie podczas jazdy i dobrą widoczność.
  • Poręczne, neutralne prowadzenie, umożliwiające szybkie manewry omijania i bezpieczne pokonywanie zakrętów.
  • Rozsądnie umiejscowione lusterka wsteczne, zapewniające dobrą widoczność z tyłu.
  • Duży skręt kierownicy, pozwalający na bezpieczne manewrowanie.
  • Hamulce z właściwym dozowanie siły hamowania i ABS w nagłych sytuacjach.
  • Równomierne rozwijanie mocy i płynna zmiana obciążenia, gwarantujące dobre kontrolowanie pojazdu.
  • Niewielka masa, umożliwiająca łatwe prowadzenie.
Motorradfahrer und die Landschaft

Jaki rodzaj motocykla dla kogo? Niemal każdy początkujący kierowca ma określone wyobrażenie o sobie i o motocyklu, jakim chciałby jeździć.

Zanim wyłożysz niemałe pieniądze na wymarzoną maszynę, należy się zastanowić, czy to, czego oczekujesz, jest rzeczywiście tym, co realnie sprawia satysfakcję. Dla ogólnej orientacji przedstawiamy poniżej najważniejsze kategorie motocykli z ich podstawowymi właściwościami.

Naked Bike / Allrounder

Motocykl typu naked / wszechstronny

Motocykl sensu stricto, od klasycznego po zaawansowane technologicznie. Z tej kategorii pochodzę niemal wszystkie maszyny używane w szkołach jazdy – nie bez kozery. Zalety: przydatne na co dzień, umiarkowana wysokość siedzenia, zazwyczaj umiarkowany ciężar, wygodna pozycja siedząca z dobrą widocznością, optymalna poręczność. Wada: brak osłony przeciwwiatrowej.


Supersportler

Motocykl supersport

Najszybszy na torze wyścigowym. Na co dzień tyle mocy może okazać się nieraz problematyczne. Zalety: duża stabilność, precyzyjne prowadzenie, mały ciężar, doskonała aerodynamika. Wady: stosunkowo wysoka kanapa motocykla, męcząca pozycja siedząca z małą widocznością, praktycznie brak możliwości przewożenia pasażera, niezbyt poręczny podczas jazdy po mieście i na wąskich drogach górskich, częściowo trudna do opanowania charakterystyka silnika.


Tourer

Motocykl turystyczny

Komfortowe transportery na długodystansowe trasy. Dla wszystkich, którzy chcą szybko gdzieś wyskoczyć, np. na Sycylię. Zalety: bardzo wygodna pozycja siedząca, znakomita osłona przeciwwiatrowa, doskonałe do przewożenia pasażera i na trasy długodystansowe. Wady: zazwyczaj bardzo duża masa, stosunkowo uciążliwe prowadzenie, wysokość siedzenia + szerokość = nie dla osób o krótkich nogach.


Chopper / Cruiser

Chopper / Cruiser

Jazda w amerykańskim stylu – nie szybko, ale cool. Heavy metal dla spokojnych charakterów. Zalety: niewielka wysokość siedzenia, dobra widoczność, odprężony komfort jazdy. Wady: bierna pozycja siedząca, słaba kontrola nad pojazdem, zazwyczaj bardzo duża masa, stosunkowo uciążliwe prowadzenie, często mierne hamulce, mała swoboda przechyłu, brak osłony przeciwwiatrowej.


Enduro / Supermoto

Enduro / Supermoto

Maszyna gwarantująca pełną satysfakcję w terenie i na ulicy. Idealna dla początkujących, skłonnych zrezygnować z komfortu podróży. Zalety: bardzo aktywna, wyprostowana pozycja siedząca, doskonała kontrola nad pojazdem, optymalna poręczność, lekkość, mała wrażliwość na upadek. Wady: wysoka, wąska kanapa motocyklowa, mała przydatność do przewożenia pasażera i jazdy na długich dystansach, wymagające przyzwyczajenia się silniki jednocylindrowe, brak osłony przeciwwiatrowej.


Reise-Enduro / Crossover

Turystyczne enduro / crossover

SUV na dwóch kołach. Wszechstronny z wyjątkowo szerokimi możliwościami wykorzystania – od szutrowego szlaku po autostradę. Zalety: aktywna i wygodna pozycja siedząca, bardzo dobra widoczność, możliwość przewożenia pasażera i pokonywania tras długodystansowych, optymalny komfort amortyzacji, dobra poręczność. Wady: często duża wysokość siedzenia, wysoko umiejscowiony środek ciężkości, częściowo duża masa.